Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 28.01.2016
Autor: Kia Motors Polska

Nowa stylizacja nadwozia, zaawansowane technologie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu oraz bardziej wyrafinowane wnętrze – taka jest nowa Kia Sportage

  • To już IV generacja kompaktowego SUV-a – bestsellerowego modelu marki Kia zarówno w Europie, jak i w Polsce
  • Pod maską Sportage debiutuje nowy turbodoładowany, benzynowy silnik T-GDI 1.6 o mocy 177 KM
  • Kabina ma nowocześniejszy wygląd i bardziej wyrafinowane wykonanie
  • Kompaktowy SUV Kia oferuje wyższy komfort podróżowania oraz więcej przestrzeni dla pasażerów i mniej hałasu we wnętrzu niż poprzednik
  • Najbezpieczniejsza Kia Sportage w historii modelu – wzmocniona struktura nadwozia i nowe systemy bezpieczeństwa czynnego na pokładzie
  • Nowa Kia Sportage zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy i bezpieczniejsze prowadzenie
  • Samochód może być wyposażony w indukcyjną ładowarkę telefonu komórkowego
  • KiaNaviSystem jest teraz zintegrowany z usługami TomTom
  • Wśród nowych technologii znajduje się system automatycznego hamowania awaryjnego AEBS


Ponad 2 dekady sukcesów

Trzy dotychczasowe generacje Sportage – kompaktowego SUV-a Kia – znalazły na świecie aż 3,3 miliona nabywców. Od 1993 roku, kiedy debiutował Sportage pierwszej generacji, do końca ubiegłego roku z salonów Kia w Europie wyjechało 414 tys. egzemplarzy tego modelu. W Polsce, od 1995 roku do dzisiaj, dealerzy sprzedali łącznie 34 tys. egzemplarzy Kia Sportage trzech generacji. Nieprzerwanie, od czasu debiutu modelu poprzedniej generacji w 2010 roku, kompaktowy SUV jest bestsellerowym modelem Kia zarówno w Polsce, jak i w Europie.

W ubiegłym roku w Polsce nabywców znalazło 5368 egzemplarzy Kia Sportage. Ponad połowa (dokładnie – 53%) zarejestrowanych w 2015 aut było napędzanych benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 135 KM. Drugą najpopularniejszą jednostką napędową był turbodiesel o pojemności 1,7 l i mocy 115 KM (25% sprzedaży). Aż 7 na 10 Kia Sportage, które wyjechały z salonów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, było wyposażone w najdroższe pakiety – L i XL. Jedynie 15% klientów, którzy wybrali kompaktowego SUV-a Kia, zdecydowało się na zakup samochodu z napędem na cztery koła. Jeszcze mniej, bo tylko 10%, wybrało wersję z automatyczną skrzynią biegów.

Od 2011 do 2015 roku sprzedaż SUV-ów segmentu C wzrosła w Polsce od niecałych 29 tys. do 47 tys. egzemplarzy rocznie. Kompaktowe SUV-y mają już 13-procentowy udział w rynku i popyt na modele tego typu stale rośnie. W ubiegłym roku Kia Sportage okazała się drugim najpopularniejszym SUV-em segmentu C na polskim rynku. Jej udział w sprzedaży samochodów tej klasy wyniósł 11%, czyli dokładnie tyle ile łącznie wyniósł udział w sprzedaży konkurencyjnych modeli Hyundaia – ix35 i Tucsona – oraz więcej niż udział w sprzedaży Toyoty RAV4 (8%) czy VW Tiguana (6%).

Mimo wyższej jakości wykonania z droższych materiałów lepszej klasy oraz znacznie bogatszego wyposażenia, cena nowej Kia Sportage w porównaniu z ceną modelu poprzedniej generacji wzrosła o jedynie 2 tys. w wypadku wersji L i XL oraz o 5 tys. zł w wypadku wersji M. Ceny kompaktowego SUV-a Kia nowej generacji zaczynają się od 74 990 zł za Sportage w wersji S z napędem na przednie koła i z 1,6-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 132 KM pod maską, współpracującym z 6-biegową przekładnią mechaniczną, a kończą na 141 490 zł za samochód w wersji XL z napędem na cztery koła napędzany dwulitrowym turbodieslem o mocy 185 KM, łączonym z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Nowością w gamie Sportage jest, stylizowana na sportowo, wersja wyposażenia GT Line oferowana z mocniejszym silnikiem benzynowym i z najmocniejszym wysokoprężnym.

Wyposażenie rodem z aut wyższej klasy

Już w wersji L do wyposażenia seryjnego nowej Kia Sportage należą takie elementy, jak:

  • Kia Smart Key (system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, w pakiecie z podświetlanymi klamkami zewnętrznymi)
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Kia Navi System (system nawigacji satelitarnej z obsługą w języku polskim, zintegrowany z usługami TomTom i z darmową aktualizacją map przez 7 lat, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy, kamera cofania, radioodtwarzacz RDS MP3, złącza – USB i AUX, bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu i antena dachowa typu „płetwa rekina”)
  • Kia High Beam Assist (asystent świateł drogowych)
  • Kia Speed Assist (system rozpoznawania znaków drogowych)
  • Kia Lane Assist (system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu)
  • automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, przyciemniane szyby w tylnych drzwiach
  • tapicerka materiałowa typu premium z elementami ze skóry ekologicznej, elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego fotela kierowcy
  • 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami 225/60/R17
Stylizowana na sportowo wersja GT Line

Oferowana z silnikami o mocy 177 KM (turbodoładowany benzynowy 2WD lub 4WD) i 185 KM (turbodiesel tylko 4WD) Kia Sportage GT Line wyróżnia się zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. I to nie tylko na tle innych wersji wyposażenia Sportage, ale na tle pozostałych kompaktowych SUV-ów w ogóle. Z zewnątrz wersję GT Line łatwo poznać po światłach przeciwmgielnych wykonanych w technologii LED i utrzymanych w stylistyce kostek lodu, srebrnych nakładkach na przedni i tylni zderzak, satynowanych elementach wykończenia nadwozia, dwóch chromowanych końcówkach układu wydechowego i 19-calowych obręczach kół z oponami w rozmiarze 245/45/R19. Wnętrze wersji GT Line wyróżnia się sportową, delikatnie spłaszczoną u dołu kierownicą z łopatkami do zmiany przełożeń, aluminiowymi nakładkami na – pedały, progi, krawędź bagażnika, skórzaną tapicerką foteli, ozdobnymi listwami bocznymi i elementami na konsoli środkowej lakierowanymi na wysoki połysk w kolorze czarnym i czarną podsufitką. Ceny Kia Sportage w wersji GT Line wynoszą od 109 990 zł (za wersję ze 177-konnym silnikiem benzynowym, przekładnią mechaniczną i z napędem na przednie koła) do 135 490 zł (za odmianę z silnikiem o mocy 185 KM, 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów i z napędem na cztery koła).

Warto wiedzieć

Nowa Kia Sportage to już czwarta generacja kompaktowego SUV-a, najbardziej popularnego modelu Kia w Europie. Samochód cechują nowy – jeszcze bardziej atrakcyjny – design nadwozia i wystrój wnętrza oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne rodem z samochodów wyższych klas i jeszcze wyższa jakość wykonania niż modelu poprzedniej generacji.

Światowa premiera Kia Sportage IV generacji miała miejsce podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Do polskich salonów trafi na przełomie stycznia i lutego 2016 roku.

Kia Sportage IV już generacji bazuje na sukcesie modelu schodzącego. Nowa generacja bestsellerowego SUV-a marki Kia to samochód innowacyjny i wyszukany w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie crossoverów. Na nową jakość wykonania wnętrza składają się materiały wyższej jakości. Bezstresowe podróżowanie gwarantują nowe rozwiązania z dziedziny komfortu, funkcjonalności i wygody użytkowania oraz liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy i zapewniające łączność ze światem zewnętrznym. Gama nowych i zmodernizowanych silników oraz przekładni pozwala jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnia poprawę osiągów.

Nowością w gamie Kia Sportage jest wersja GT Line, którą wprowadzono z myślą o miłośnikach sportowego designu i dynamicznych wrażeń z jazdy. Specyfikacja GT Line zachowuje wszelkie cechy praktyczne wersji standardowej, ale góruje nad nią bardziej dopracowanym wyglądem i większą precyzją prowadzenia.

Sportage, produkowany w słowackim zakładzie Kia w Żylinie, jest bestsellerem marki w Europie. W 2015 roku sprzedaż tego modelu osiągnęła ponad 105 000 egzemplarzy, co stanowiło aż 27,4% europejskiej sprzedaży Kia.

Nowy, bardziej wyrazisty design

Pod względem stylizacji nadwozia Sportage jest dziełem, przede wszystkim, europejskiego centrum designu Kia we Frankfurcie, ale projekt auta powstawał we współpracy z głównym ośrodkiem designu w koreańskim Namyang i studiem projektowym w kalifornijskim Irvine. Design Kia Sportage IV generacji jest śmiały i wyrazisty. Szczególną uwagę zwracają obręcze kół o dużej średnicy, które – w połączeniu z nadwoziem Sportage – mają przywodzić na myśl skojarzenia z dobrymi osiągami i ze zwinnością bestsellerowego SUV-a marki Kia.

Największą zmianą w stylizacji karoserii w porównaniu ze stylizacją nadwozia poprzednika jest nowe „oblicze” samochodu, w którym reflektory nie tworzą płynnej linii z osłoną chłodnicy. Wręcz przeciwnie, są zdecydowanie zaakcentowane, przesunięte ku tyłowi oraz umieszczone wzdłuż ostrych przetłoczeń pokrywy silnika i wyraźnie zaznaczonych nadkoli. Grill w kształcie „tygrysiego nosa” – charakterystyczny dla nowych modeli marki Kia – został poszerzony i osadzony niżej niż do tej pory. W efekcie samochód prezentuje się bardziej okazale, a jego wygląd sugeruje znakomitą stabilność na drodze.

Nowa Kia Sportage przyciąga wzrok usportowioną i charakterystycznie pochyloną do tyłu sylwetką, dobrze znaną z modelu III generacji. Lekko opadająca ku tyłowi linia dachu, spory zwis z przodu i niewielki z tyłu oraz duży rozstaw osi sprawiają, że nowa Kia Sportage prezentuje się bardzo dynamicznie. Gładkie powierzchnie elementów nadwozia, wyraźnie zaakcentowane nadkola oraz ostre przetłoczenia na karoserii nadają Kia Sportage bardziej muskularnego wyglądu niż dotychczas.

W tylnej części nadwozia zarówno poziome elementy stylistyczne, jak i przetłoczenia nie tylko podkreślają szerokość kompaktowego SUVa, ale nadają mu także bardziej solidnego wyglądu. Wzorem koncepcyjnej Kia Provo z 2013 roku, smukłe lampy z tyłu łączy poprzeczna listwa ozdobna, a kierunkowskazy i światła cofania zostały rozdzielone oraz przeniesione nieco niżej, dzięki czemu Sportage prezentuje się solidniej.

Jeszcze atrakcyjniej pod względem stylizacji nadwozia wygląda wersja GT Line. Zasługa w tym nie tylko nowych lamp przeciwmgielnych, które – na wzór lamp przeciwmgielnych usportowionego cee’d-a GT – zaprojektowano w kształcie kostek lodu i wykonano w technologii LED, ale również metalizowanych nakładek na zderzaki, podwójnej końcówki układu wydechowego i dyfuzora. Wszystko razem sprawia, że Kia Sportage GT Line prezentuje się jak auto o charakterze sportowym.

Nowa Kia Sportage ma doskonale rozpoznawalną sylwetkę i tylko nieznacznie zmienione wymiary w porównaniu z wymiarami poprzednika – rozstaw osi wzrósł o 30 mm (do 2670 mm), długość o 40 mm (do 4480 mm). Wrażenie pochylenia bryły auta ku tyłowi potęguje wydłużony tylny spojler. Za sprawą nowego designu nowa Kia Sportage ma bardziej aerodynamiczną sylwetkę niż modele poprzednich generacji. Przeprofilowanie osłon podwozia i kształtu przedniego zderzaka zaowocowało obniżeniem wartości współczynnika oporu powietrza Cd z 0,35 do 0,33.

Nabywcy nowego Sportage będą mogli wybierać 16- lub 17-calowe obręcze wykonane z lekkich stopów. Wersja GT Line seryjnie jest wyposażona w obręcze o średnicy 19 cali.

Nowoczesny układ i wyrafinowana jakość materiałów nowej kabiny

Wnętrze Kia Sportage IV generacji jest jednym z najbardziej widocznych przykładów zmian w stosunku do poprzednika. Celem zespołu projektantów kabiny bestsellerowego SUV-a marki Kia było opracowanie przestronnego i nowoczesnego wnętrza, w którym doskonale będą czuli się zarówno pasażerowie, jak i kierowca.

Już w chwili otwarcia drzwi uwagę zwraca wysoka jakość wykończenia, widoczna dzięki zastosowaniu dużej liczby elementów pokrytych skórą z ozdobnymi szwami oraz sporego udziału materiału miękkiego w dotyku. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwie strefy. Strefa górna – multimedialna – służy do przekazu kierowcy licznych informacji w sposób jak najbardziej logiczny i zrozumiały. Służą do tego wyświetlacz w zestawie wskaźników oraz opcjonalny, 7- lub 8-calowy dotykowy wyświetlacz umieszczony na konsoli środkowej.

Pod wyraźną linią podziału obydwu stref znajduje się druga, zorientowana pod kątem 7,2O w kierunku kierowcy, która zapewnia komfortowy dostęp do elementów obsługi. Nabywcy Kia Sportage w wersji GT Line zasiądą w kabinie o wyraźnym zacięciu sportowym – z kierownicą delikatnie spłaszczoną u dołu, z konsolą centralną wykończoną na wysoki połysk w kolorze czarnym „fortepianowym” oraz z aluminiowymi nakładkami na pedały.

Więcej przestrzeni dla pasażerów i podwyższony komfort podróżowania

Dzięki zwiększonym wymiarom nadwozia i wnętrza Sportage IV generacji jest najbardziej praktycznym z dotychczasowych kompaktowych SUV-ów marki Kia.

Do największych zmian zalicza się wydłużenie rozstawu osi o 30 mm (do 2670 mm), co pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Długość auta wzrosła o 40 mm (do 4480 mm), zwis przedni zwiększono o 20 mm (do 910 mm), natomiast tylny zmniejszono o 10 mm (do 900 mm). Wysokość (1635 mm) i szerokość (1855 mm) Sportage pozostały bez zmian w porównaniu z analogicznymi wymiarami modelu III generacji.

Pasażerowie pierwszego i drugiego rzędu siedzeń więcej miejsca mają zarówno nad głową – o, odpowiednio, 5 mm i 16 mm – jak i na nogi (o, odpowiednio, 19 mm i 7 mm). Ponadto, fotele pierwszego rzędu zmodyfikowano, wzbogacając je o trójstopniowe podgrzewanie oraz 10-kierunkową elektryczną regulację położenia i podparcia lędźwiowego (dla fotela kierowcy) i 8-kierunkową regulację położenia (w wypadku fotela pasażera). Usztywnienie konstrukcji foteli i siedzeń tylnej kanapy przez zwiększenie w ich stelażu udziału stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie i przez zastosowanie ulepszonych sprężyn siedziska pozwoliło obniżyć zarówno masę foteli i kanapy (o 2,5 kg), jak i zmniejszyć odczuwalne wibracje. Jednocześnie, wprowadzone zmiany miały na celu zwiększenie trwałości foteli i kanapy.

W tylnej części kabiny o 40 mm obniżono przebieg podłogi bez zmniejszenia prześwitu auta, przy równoczesnym podwyższeniu wysokości siedziska kanapy o 30 mm. Dzięki temu do tyłu wsiada się jeszcze bardziej komfortowo niż do Sportage poprzedniej generacji i wygodniejsza jest pozycja w czasie jazdy, bo kanapa zapewnia lepsze podparcie dla ud pasażerów. Funkcja pochylania oparć kanapy tylnej ma teraz 7 pozycji i pozwala na zmianę kąta pochylenia oparcia o maksymalnie 14 stopni. Podczas jesienno-zimowych podróży przydatne może okazać się dwustopniowe podgrzewanie siedziska kanapy.

W nowej Kia Sportage znacznie poprawiono widoczność do przodu i do tyłu. Słupek A ma teraz niższą podstawę i jest wyraźnie smuklejszy. Lusterka boczne są osadzone niżej, bez uszczerbku dla widoczności w tył. Widoczności do tyłu sprzyja zastosowanie cieńszych słupków C (o 62 mm w porównaniu ze słupkami w poprzedniej Kia Sportage) oraz zwiększenie wysokości tylnego okna (o 30 mm). To nie tylko sposób na polepszenie widoczności ze środka, lecz także na poprawę poczucia przestrzeni. To ostatnie wzmacnia również wydłużenie o 104 mm (do 490 mm) otworu panoramicznego okna dachowego, oferowanego jako opcja.

Większe wymiary nadwozia przekładają się na wzrost pojemności bagażnika z 465 do 503 litrów (VDA), który dzięki dwupoziomowej podłodze jest teraz bardziej praktyczny niż poprzednio i pozwala pod roletą ustawić wyższe przedmioty. Nowością jest pojemnik na drobiazgi pod podłogą – rozwiązanie unikalne w tej klasie pojazdów. W nowym Sportage zwiększono również pojemność zbiornika paliwa – z 58 do 62 litrów.

NVH: jeszcze większy komfort akustyczny

Czynnikiem kluczowym dla komfortu podróżowania Sportage IV generacji jest obniżenie hałasów, drgań i wibracji (NVH) w kabinie. Dzięki istotnym zmianom konstrukcyjnym w stosunku do poprzednika, nowy Sportage jest jednym z najbardziej wyrafinowanych pod względem konstrukcji samochodów w swej klasie – o niższym poziomie hałasu w kabinie w porównaniu do hałasu, który występuje we wnętrzach innych przedstawicieli należących do segmentu kompaktowych SUV’ów.

W wersji benzynowej, podczas pracy silnika na biegu jałowym, poziom hałasu wynosi zaledwie 37 dB (o 1 dB mniej niż w wypadku Sportage III), a dla jednostki wysokoprężnej – 44 dB (poprzednio było 46 dB). Obniżenie poziomu hałasu powstającego na skutek drgań i wibracji zespołu napędowego jest wynikiem zastosowania dodatkowej izolacji między przegrodą silnika a kabiną oraz nowych elementów tłumiących w zawieszeniu jednostki napędowej.

Nowe tuleje tylnego zawieszenia, które umożliwiają izolowanie hałasów od drogi już u źródła oraz pogrubienie wykładzin dźwiękochłonnych wnęk kół poskutkowało dalszym spadkiem poziomu hałasu toczenia z 66 do 63 dB. W celu ograniczenia szumów aerodynamicznych Sportage IV otrzymał grubszą szybę czołową, nową podwójną uszczelkę panoramicznego okna dachowego i dodatkowe wygłuszenie w drzwiach.

Wibracjom elementów wewnątrz samochodu przeciwdziała szereg ulepszeń, które sprawiają, że nowa Kia Sportage jest jednym z najbardziej wyrafinowanych konstrukcyjnie i technologicznie samochodów w klasie kompaktowych SUV-ów. Konstruktorzy nowego Sportage podwyższyli sztywność nadwozia, szczególnie płyty podłogowej, zastosowali nowe poduszki o zwiększonym tłumieniu drgań w zawieszeniu silnika i skrzyni biegów, zmodyfikowali konstrukcję foteli. Do mniejszych wibracji we wnętrzu przyczyniają się również sztywniejsze obręcze kół z lekkich stopów.

Nowa Kia Sportage zdobyła maksymalną możliwą do uzyskania ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP

Bezpieczeństwo jest priorytetem dla marki Kia i dlatego nowy Sportage spełnia najwyższe standardy w dziedzinie ochrony pasażerów i pieszych przed skutkami kolizji drogowych. Wzmocniona struktura nadwozia, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz szereg zaawansowanych rozwiązań wspomagających unikanie zagrożeń na drodze dają pewność, że bestsellerowy model marki Kia został skonstruowany pod kątem spełnienia najostrzejszych i najbardziej wymagających testów.

Szkielet nadwozia Sportage IV generacji został znacząco wzmocniony w porównaniu do szkieletu nadwozia poprzednika, w znacznej mierze dzięki zwiększeniu zawartości stali wysokowytrzymałej (AHSS) w konstrukcji i za sprawą poprawy sztywności połączeń oraz wyznaczeniu skuteczniejszych dróg przenoszenia energii podczas zderzenia. Tak istotne wzmocnienie odporności nadwozia pozwoliło uzyskać aż 39-procentowy wzrost sztywności skrętnej pomiędzy nadwoziem Sportage trzeciej i czwartej generacji.

Szkielet karoserii Sportage III generacji zawiera tylko 18% AHSS, a nowej aż 51%. Dzięki zastosowaniu większego udziału stali tłoczonej na gorąco konstruktorom udało się osiągnąć większą integralność strukturalną nadwozia. Stalą o tak wysokiej wytrzymałości wzmocniono słupki A, B i C, progi nadwozia, elementy dachu i nadkola.

Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa 6 poduszek powietrznych – czołowe kierowcy i pasażera, boczne umieszczone w fotelach i dwie kurtyny. Dla bezpieczeństwa najmłodszych pasażerów tylne siedzenia seryjnie są zaopatrzone w punkty kotwiczenia i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.

Obniżona przednia krawędź pokrywy silnika i powiększony obszar pochłaniania energii zderzenia z użyciem pianki energochłonnej i syntetycznego kauczuku wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych podczas kolizji. Dostępne są również systemy bezpieczeństwa czynnego, pozwalające zapobiegać kolizjom z pieszymi.

Nowa Kia Sportage uzyskała bardzo dobre wyniki w testach Euro NCAP w ważnej kategorii wyposażenia wspomagającego bezpieczeństwo. W kategorii tej pod uwagę jest brana nie tylko obecność w samochodzie nowych rozwiązań z dziedziny prewencji i ograniczeniu skutków kolizji drogowych, ale również skuteczność ich działania. Standardowym wyposażeniem Sportage IV jest Kia Vehicle Stability Management (VSM), czyli system stabilizacji samochodu podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez nadzór nad działaniem systemu ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy w przypadku utraty przyczepności kół do podłoża.

W zależności od rynku nowa Kia Sportage jest dostępna z szeroką gamą seryjnych lub dostępnych za dopłatą systemów unikania zagrożeń i układów bezpieczeństwa, m.in. z:

  • Automatycznym systemem hamowania awaryjnego AEBS*, który korzysta z kamery i radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym i pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki,
  • Asystentem pasa ruchu LDWS, który emituje alarm dźwiękowy w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizacji tego manewru kierunkowskazem,
  • Kia Lane Assist – systemem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu,
  • Kia High Beam Assist - asystentem świateł drogowych HBA, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia do nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i do warunków drogowych,
  • Kia Speed Assist – systemem rozpoznawania znaków drogowych, korzystającym z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników,
  • Kia Blind Spot Detection – systemem monitorowania martwego pola w lusterkach,
  • Kia Rear Cross Traffic Alert – systemem monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.


*Automatyczny system hamowania awaryjnego (AEBS) jest systemem, który wspomaga kierowcę i nie zwalnia go z odpowiedzialności za bezpieczeństwo jazdy. Kierowca powinien dostosować swe zachowanie za kierownicą do posiadanych predyspozycji, przepisów prawnych oraz bieżących warunków ruchu drogowego. Konstrukcja systemu AEBS nie przewiduje możliwości automatycznego kierowania pojazdem. Szczegółowe informacje dostępne są w instrukcji obsługi samochodu.

Jeszcze lepszy komfort jazdy i większa precyzja prowadzenia

Komfort resorowania, stabilne zachowanie podczas jazdy i precyzja prowadzenia, z których znany był poprzedni model Kia Sportage stanowiły punkt odniesienia dla inżynierów w fazie konstrukcyjno-rozwojowej nowego modelu. W każdej z tych dziedzin konstruktorom kompaktowego SUV-a IV generacji udało się uzyskać poprawę parametrów, dzięki czemu pod względem komfortu resorowania i precyzji prowadzenia nowa Kia Sportage jest najlepszym autem w historii modelu.

Niezależne zawieszenie o nowej konstrukcji przednich kół zapewnia znaczną poprawę charakterystyki jezdnej i precyzji prowadzenia. Modyfikacje polegają na przesunięciu punktów mocowania tulei zawieszenia pod kątem uzyskania jeszcze lepszej stabilności samochodu i na poprawie tłumienia nierówności na drogach o zmiennej nawierzchni. Usztywnienie konstrukcji samych tulei i łożysk kół oraz zmiana położenia przekładni kierowniczej wpłynęły jednocześnie na poprawę precyzji prowadzenia i na płynność kierowania kompaktowym SUV-em.

Zmiany w niezależnym zawieszeniu z tyłu obejmują wprowadzenie układu dolnych podwójnych wahaczy multi-link dla wersji z napędem na przednią oś oraz usztywnionej belki poprzecznej, aby ograniczyć przenikanie hałasów i drgań do wnętrza. Na nowo zestrojone amortyzatory mają wydłużony skok w celu wyeliminowania niewielkich drgań podczas jazdy po drogach o gorszej nawierzchni. Rama pomocnicza jest teraz mocowana na grubszych, lepiej izolowanych tulejach, dzięki czemu drgania i wibracje zawieszenia są mniejsze. Niewielkie zmiany w jego geometrii, razem z usztywnieniem konstrukcji tulei poprzecznych i łożysk kół, minimalizują tendencję auta do podsterowności i poprawiają wyczucie kontaktu kół z podłożem.

Zmiany w zawieszeniu w połączeniu z wydłużonym o 40 mm rozstawem osi znacznie skuteczniej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji pozwalają tłumić wstrząsy podczas jazdy po drogach o gorszej nawierzchni i jednocześnie wpływają na zwiększenie przyjemności z prowadzenia kompaktowego SUV-a.

Zawieszenie o nieco innej charakterystyce zastosowano w wersji GT Line. Zostało ono tak zestrojone, aby Kia Sportage jeszcze szybciej reagowała na polecenia wydawane kierownicą i zapewniała prowadzenie właściwe dla samochodów usportowionych, ale bez negatywnego wpływu na ogólny komfort jazdy.

Sportage IV generacji może być wyposażony w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (R-MDPS), oferowane jako wyposażenie seryjne wszystkich wersji silnikowych oprócz 1.6 GDI. Napędzając bezpośrednio listwę zębatą przekładni kierowniczej, a nie kolumnę kierowniczą, układ R-MDPS zapewnia szybką i liniową reakcję na polecenia kierowcy, szczególnie w okolicach centralnego położenia kierownicy. Nowa Kia Sportage wyposażona w układ R-MDPS należy do najbardziej zwinnych modeli europejskiego segmentu kompaktowych SUV-ów, bez szkody dla komfortu podróżowania i stabilności jazdy.

W porównaniu do poprzedniego modelu Sportage IV odznacza się również lepszą skutecznością hamowania. Zasługa w tym przekonstruowanych zacisków hamulcowych i nowych sprężyn powrotnych przy klockach hamulcowych, które wpływają na zmniejszenie oporów tarcia podczas jazdy. W połączeniu z tarczami hamulcowymi o większej średnicy Kia Sportage hamuje tak skutecznie, jak nigdy dotąd. Zmodernizowano również elektryczny hamulec pomocniczy, który aktywuje się samoczynnie po wyłączeniu silnika.

Tak jak poprzednio, Sportage standardowo będzie oferowany z napędem na przednie koła i opcjonalnie z napędem na cztery koła (AWD), który gwarantuje maksymalną trakcję.

KiaNaviSystem zintegrowany z usługami TomTom i indukcyjna ładowarka telefonu komórkowego na pokładzie

Wraz ze Sportage czwartej generacji Kia wprowadza do swoich samochodów szereg nowych, zaawansowanych rozwiązań, które służą poprawie funkcjonalności, komfortu i wygody podczas codziennej eksploatacji. Dlatego też nową Kia Sportage śmiało można zaliczyć do grona najbardziej innowacyjnych samochodów w europejskim segmencie kompaktowych SUV-ów.

Najnowszy system multimedialny (AVN) zapewnia dostęp do nowoczesnych rozwiązań z dziedziny komunikacji i zwiększa komfort obsługi. Klienci mogą wybrać system multimedialny z 7- lub 8-calowwym ekranem dotykowym.

Sercem systemu AVN jest nowy pakiet usług Tomtom, które oferują szeroką gamę stale aktualizowanych informacji dla kierowcy. Wykorzystując dostęp do Internetu za pośrednictwem podłączonego bezprzewodowo smartfona, TomTom dostarcza użytkownikom różnorodnych informacji o aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzega przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Informuje także o prognozie pogody na obszarze Europy. Usługi TomTom są dostępne bezpłatnie przez 7 lat od chwili zakupu samochodu. Kia Sportage jest jednym z pierwszych kompaktowych SUV-ów oferowanych na terenie Europy, który jest wyposażony w tego typu zaawansowane rozwiązanie funkcjonalne.

Sercem nowego systemu multimedialnego wyposażonego w 7-calowy ekran dotykowy jest sprzęt audio z sześcioma głośnikami o łącznej mocy 160 W. Odmiana z wyświetlaczem o przekątnej 8 cali seryjnie współpracuje z zestawem audio renomowanej marki JBL wyposażonym w osiem głośników JBL®Sound o łącznej mocy 320 W oraz w zewnętrzny wzmacniacz mocy, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi™. Kabinę nowego Sportage łatwo wówczas zmienić w prawdziwą salę koncertową.

Jako pierwszy samochód w segmencie kompaktowych SUV-ów Kia Sportage IV generacji jest wyposażona w nowego typu, bezprzewodową (indukcyjną) ładowarkę telefonów komórkowych. Indukcyjna ładowarka, umieszczona u podstawy konsoli centralnej, pozwala bezprzewodowo ładować baterię telefonu komórkowego lub tabletu. Dzięki funkcji „wykrywania urządzenia” ładowarka o mocy 5 W aktywuje się z chwilą położenia telefonu lub tabletu na płytce indukcyjnej. System przypomina użytkownikowi o ewentualnym pozostawieniu telefonu w kabinie w momencie opuszczania samochodu. Urządzenie jest zabezpieczone przed przegrzaniem, stan naładowania baterii ilustruje ikona na zestawie wskaźników. Z przodu i z tyłu kabiny pasażerskiej (zależnie od wersji) są dostępne porty USB, przydatne do ładowania „klasycznych” urządzeń mobilnych.

Pozostałe wyposażenie, dostępne w zależności od rynku, obejmuje m.in.: kamerę cofania z dynamicznie zaznaczonymi liniami, które ułatwiają wykonanie manewru parkowania na podglądzie; system Smart Power Tailgate, który pozwala otworzyć pokrywę bagażnika po wykryciu w pobliżu inteligentnego kluczyka; Dynamic Bending Headlamps, czyli układ bi-ksenonowych reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów, który sprawia, że snop światła podąża za ruchami kierownicy, aby poprawić widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą czy też funkcję aktywacji oświetlenia wnętrza i podświetlenia klamek oraz rozłożenia lusterek bocznych, gdy kierowca z kluczykiem zbliżą się do drzwi auta na odległość od 1,3 do 1,7 metra.

Nowy silnik 1.6 T-GDI i zmodernizowany Diesel 2.0

Prace rozwojowe nad Kia Sportage IV generacji w dużym stopniu zostały zdominowane przez dążenie do ograniczenia zużycia paliwa przy utrzymaniu lub nawet zwiększeniu osiągów jednostek napędowych. Każda z nich, mimo że spełnia najnowszą europejską normę Euro 6, odznacza się podwyższoną wydajnością w porównaniu z silnikami stosowanymi w poprzednim modelu.

Podobnie jak dotychczasowy model, Sportage IV oferuje nabywcom zarówno indywidualnym, jak i flotowym szeroki wybór benzynowych i wysokoprężnych jednostek napędowych. Są to silniki znacznie ulepszone pod kątem niższego zużycia paliwa, niższego poziomu hałasu i wibracji oraz zwiększenia mocy. Nowością w gamie jest silnik 1.6 T-GDI (benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem), oferowany tylko w Sportage GT Line, który zapewnia znakomite osiągi w połączeniu z umiarkowanym apetytem na paliwo. Wybór silników benzynowych obejmuje wolnossącą jednostkę napędową 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbodoładowaną 1.6 T-GDI.

Dzięki licznym modyfikacjom silnik 1.6 GDI, który osiąga maksymalną moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 160,8 Nm, zapewnia redukcję zużycia paliwa i niższą emisji CO2 niż dotychczas.

Silnik 1.6 T-GDI „Gamma” wywodzi się z jednostki napędowej stosowanej w modelach cee’d GT i pro_ceed GT. Silnik ten jest oferowany wyłącznie do wersji Sportage GT Line i zapewnia autu bardzo dobre przyspieszenie przy niższym zużycia paliwa w porównaniu z osiągami poprzedniego Sportage 2.0 GDI. Silnik, który rozwija moc 177 KM i moment obrotowy 265 Nm w zakresie 1500-4500 obr/min, jest wyposażony w nową turbosprężarkę „single-scroll” z elektrycznie aktywowanym zaworem upustowym, co zapewnia szybszą reakcję silnika na komendy wydawane pedałem przyspieszenia.

Na niższe zużycia paliwa przez ten silnik wpływ mają wysokonapięciowe cewki zapłonowe, pochylenie układu dolotowego w kierunku środka silnika, niskooporowy łańcuch rozrządu oraz nieznaczne zwiększenie stopnia sprężania (10,0:1 w porównaniu z 9,5:1 w cee’dzie GT).

Największa liczba nabywców Kia Sportage w Europie decyduje się jednak na samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. W dalszym ciągu jest oferowana 115-konna jednostka napędowa 1.7 CRDi, która była dostępna w Sportage III generacji. Dodatkowo, teraz oferowana jest również zmodernizowana jednostka napędowa „R” o pojemności 2,0 litrów. Dwulitrowy silnik stanowi krok naprzód w kierunku niższego zapotrzebowania na paliwo, wyższych osiągów i lepszego komfortu akustycznego NVH – nie tylko wobec Sportage poprzedniej generacji, lecz także w stosunku do konkurentów w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Turbodiesel o pojemności dwóch litrów jest dostępny w dwóch wersjach – 136-konnej, która dysponuje momentem obrotowym 373 Nm oraz 185-konnej, generującej moment obrotowy 400 Nm. Obie te jednostki napędowe mają o aż 5 kg „odchudzony” blok silnika i współpracują z systemem zarządzania energią akumulatora, a ich osprzęt obejmuje pompę olejową o zmiennej wydajności (optymalizującą ciśnienie oleju w czasie rzeczywistym) oraz nowy moduł filtrujący olej silnikowy.

W wyniku obniżenia temperatury spalania w silnikach serii „R” o pojemności dwóch litrów, emisję NOx udało się obniżyć do poziomu wymaganego przez nową normę emisji spalin. Sprzyjają temu również relatywnie niski stopień sprężania, system recyrkulacji chłodzonych spalin oraz nowej konstrukcji filtr tlenków azotu (NOx). Dzięki zastosowaniu turbiny z wirnikiem o niskiej bezwładności oraz elektrycznie sterowanego zaworu upustowego, skuteczność turbodoładowania jest znacznie wyższa niż w modelu poprzedniej generacji. Usztywnienie sprężyn zaworowych i ciśnienie wtrysku na poziomie aż 2000 barów sprawiają, że proces spalania przebiega stabilnie.

Zmodernizowany silnik Diesla o pojemności 2,0 l wyznacza nowy standard w zakresie niskiego hałasu podczas pracy. Na znaczną poprawę w tej dziedzinie mają wpływ nowe osłony termiczne oraz dźwiękochłonna pokrywa łańcucha rozrządu. Na obniżenie hałasu korzystnie wpływają również lepsza izolacja akustyczna filtra cząstek stałych oraz intercoolera. Mniejsze – opory mechaniczne, hałas generowany przez jednostkę napędową i zużycie paliwa są także zasługą zastosowania nowatorskiej techniki pokrycia tłoków silnika powłoką nano-diamentową.

Diesel 2.0 serii „R” w obu wersjach mocy jest dostępny zarówno z typowymi pakietami wyposażenia, jak i w nowej wersji GT Line.

Nowa, 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia DCT

Nowa Kia Sportage może być wyposażona w siedmiostopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT), która niedawno debiutowała w odnowionej Kia cee’d. W Sportage IV generacji przekładnia ta jest oferowana wyłącznie w wersjach napędzanych 177-konnym silnikiem 1.6 T-GDI. Przekładnia DCT może przenosić wyższy moment obrotowy, który rozwija silnik turbodoładowany i ma zapewniać bardziej sportowy styl jazdy ze zmianą przełożeń w ekspresowym tempie.

Skrzynia biegów DCT to własna konstrukcja inżynierów z Kia, stworzona z myślą o uzyskaniu niskiego zużycia paliwa i wysokiej dynamice osiągów podczas pracy w trybie ręcznej zmiany przełożeń oraz o komforcie i płynności jazdy w trybie automatycznej zmiany biegów.

Dla kierowców, którzy zdecydują się na wybór przekładni DCT, korzyściami będą nie tylko znacznie szybsza zmiana biegów niż w tradycyjnym „automacie”, ale także niższe koszty eksploatacji samochodu.

We wszystkich wersjach silnikowych Sportage IV standardowo jest oferowany z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, wysokoprężny silnik o pojemności 2,0 l może również współpracować z klasyczną, 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Kia Sportage IV generacji w sprzedaży już na przełomie stycznia i lutego 2016 roku

Nowa Kia Sportage wejdzie do sprzedaży w Polsce już na przełomie stycznia i lutego 2016 roku Samochód będzie objęty 7-letnią gwarancją fabryczną producenta (lub do przebiegu 150 000 km).