Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 06.11.2015
Autor: Kia Motors Polska

Nowa Kia Optima: elegancja, luksusowe wnętrze i awangardowe technologie

  • Ceny już od 89 900 zł. Pakiet serwisowy w cenie samochodu
  • Leasing 0%
  • Ewolucyjny design i awangardowe technologie
  • Wyrafinowany wystrój wnętrza z materiałów jeszcze wyższej jakości
  • Więcej miejsca dla każdego z pasażerów w nowej kabinie
  • 50-procentowe wzmocnienie skorupy nadwozia i nowe rozwiązania bezpieczeństwa czynnego
  • Komfortowa jazda i zwiększona precyzja prowadzenia.
  • Wybór silnika benzynowego lub wysokoprężnego, napęd hybrydowy ‘plug-in’ już wkrótce
  • Nowe technologie: indukcyjna ładowarka telefonu i Kia Connected Services.
  • Zaawansowana przekładnia siedmiostopniowa DCT i obniżony poziom emisji spalin.


Całkowicie Nowa Kia Optima pojawi się w polskich salonach jeszcze w listopadzie. Kia Motors Polska ogłosiła więc już ceny i specyfikacje Optimy nowej generacji. Gama produktu jest oparta na trzech poziomach wyposażenia (M, L, XL) a polscy klienci będą mieli do wyboru dwie jednostki napędowe: wysokoprężny silnik 1.7 CRDI o mocy 141 KM i 340 Nm lub benzynowy 2.0 o mocy 163 KM. W obu przypadkach podstawą jest 6-biegowa skrzynia manualna. Silnik benzynowy może opcjonalnie pracować z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów za pomocą łopatek przy kolumnie kierownicy natomiast zmodernizowany silnik Diesla oferuje 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną.

Ceny nowej Optimy z silnikiem benzynowym zaczynają się już od 89 900 zł, a z dieslem od 94 900 zł. Wybierając wersję wyposażenia M klient otrzyma w standardzie m.in: automatyczną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, 16” felgi aluminiowe z oponami 215/60 R16, KiaNaviSystem zintegrowany z usługami TomTom, 7” kolorowym ekranem z kamerą cofania i 7-letnią aktualizacją map, światła mijania typu projekcyjnego, światła przeciwmgielne oraz do jazdy dziennej LED.

Wyższą wersję L wyróżniają dodatkowo takie elementy wyposażenia jak: system bezkluczykowy KiaSmartKey z funkcją automatycznego otwierania pokrywy bagażnika KiaSmartTailgate, systemy aktywnego bezpieczeństwa: KiaLaneAssist, KiaSpeedAssist, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami lamp, zegary „Supervision” z kolorowym ekranem LCD 4,3” , podgrzewana kierownica i fotele przednie, czujniki parkowania przód i tył, tapicerka typu premium skórzano-materiałowa, felgi aluminiowe 17” z oponami Continental 215/55 R17.

Klienci, którzy zdecydują się na zakup wersji XL dodatkowo otrzymają w sowim aucie: reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, tylne lampy w technologii LED, skórzaną tapicerkę foteli, wentylowane fotele przednie, elektryczną regulację foteli kierowcy i pasażera, systemy aktywnego bezpieczeństwa: KiaBlindSpotDetection i KiaRearCrossTrafficAlert, rolety przeciwsłoneczne tylnych szyb oraz felgi aluminiowe 18” z oponami Michelin 235 / 45 R18.

Dla pierwszych klientów polski importer oferuje dodatkowo w cenie auta pakiet serwisowy. Pakiet trwa 4 lata lub 60 tysięcy kilometrów. W praktyce oznacza to, że w przypadku silnika benzynowego są to 4 przeglądy, a w przypadku silnika diesla 2 przeglądy. W skład pakietu wchodzą – przeglądy mechaniczne, przeglądy nadwozia i przeglądy olejowe. Program obowiązuje na terenie całej Polski. Pakiet przypisany jest do samochodu – w przypadku jego sprzedaży, może z niego korzystać kolejny właściciel co podnosi wartość auta w przypadku jego odsprzedaży.

Nowocześniejsza stylizacja nadwozia i wnętrza, zwiększona przestrzeń dla wszystkich pasażerów, cały szereg nowych rozwiązań technicznych i technologicznych to tylko niektóre nowości jakie oferuje Optima IV generacji. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model charakteryzuje się większym wyrafinowaniem konstrukcyjnym oraz wyższym komfortem jazdy i precyzją kierowania zachowując ‘usportowiony’ image, który przyczynił się do powodzenia Optimy na rynkach całego świata.

Ewolucyjny design przynależny awangardzie

Zewnętrzny design nowej Optimy jest efektem optycznego wyważenia stylizacji przez światowe zespoły projektowe Kia. Nowa Optima utrzymuje atletyczną sylwetkę, przynoszącą jej tak znaczną popularność – dokonując jednocześnie skoku w przód, by przyciągnąć uwagę nabywców spragnionych odmiany.

Stworzona pod bacznym okiem Petera Schreyera, Prezydenta i Głównego stylisty Kia Motors, nowa Optima zyskała lepszą wyrazistość na drodze, o czym decydują współczesne detale, ostre linie i krawędzie karoserii oraz wydłużona sylwetka sportowego sedana.

Nowy, ewolucyjny wygląd Optimy przywodzi na myśl funkcjonalność i ducha sportu, a wymiary zewnętrzne (długość, szerokość i wysokość) zostały marginalnie zwiększone. Rozstaw osi wzrósł o 10 mm to 2805 mm, podobnie jak długość całkowita – do 4885 mm. Nowy model jest o 25 mm szerszy – 1860 mm oraz o 10 mm wyższy (1465 mm). Efektem tych zmian jest obszerniejsza i bardziej komfortowa kabina pasażerska o większej przestrzeni na głowy i nogi jadących oraz szerokości na poziomie ramion, a także wyższa pojemność ładunkowa.

Rozpoznawalna od razu jako Kia, nowa Optima łączy charakterystyczny markowy grille w kształcie „tygrysiego nosa” z wydłużonymi i poszerzonymi światłami głównymi, które niemal dosięgają uwypuklonych nadkoli. Wydatny zderzak mieszczący przednie lampy przeciwmgielne dodaje objętości dolnej sekcji samochodu, nadając mu wizualnej stabilności.

Podobnie jak światła główne, także i stylizowane jak aureole tylne lampy LED zachodzą na boki nowej Optimy, nadając jej modernistycznej sygnatury świetlnej. Atletyczny wygląd auta podkreśla przypominający spojler kształt pokrywy bagażnika oraz rozbudowany zderzak tylny, mieszczący i owalną końcówkę wydechu.

Zaletą nowego, atrakcyjnego designu jest obniżenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,3 do 0,29 – co czyni Optimę czwartej generacji najbardziej aerodynamicznym pojazdem tej linii modelowej. Nowa Kia Optima dostępna będzie na rynkach Europy w palecie dziewięciu kolorów nadwozia i felgami o średnicach od 16 do 18 cali.

Gama modelowa nowej Optimy zostanie w przyszłym roku rozwinięta i do nadwozia sedana dołączy na jesieni 2016 także i kombi.

Unowocześnione i wyrafinowane wnętrze o jeszcze wyższej jakości

Wzorem innych modeli Kia, nowa Optima otrzymała – najbardziej jak dotąd – luksusowy i zorientowany na kierowcę wystrój kokpitu, pełen rozwiązań typowych dla pojazdów o klasę wyżej. Zadziwiać może kunszt wykonania i obsesyjna wręcz dbałość o szczegóły, co stanowi bodajże najważniejszy krok naprzód w skali kolejnych generacji.

Zespół projektowy Kia Motors skoncentrował się na dogłębnie nowoczesnym wyglądzie i przyjaznej atmosferze wnętrza, stąd pomysł na uproszczony i zunifikowany design kabiny w porównaniu do poprzednich generacji. Horyzontalne poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej jeszcze bardziej powiększa odczucie przestronności.

Jakość materiałów wykończeniowych nowej Optimy jest wyraźnie wyższa niż w modelu schodzącym, z szerszym zastosowaniem materiałów miękkich w dotyku oraz tkaniny i skór w naturalnej tonacji. Wyważone akcenty metalizowane dodają aury prawdziwej jakości, a poczucie komfortowego wyrafinowania wzmacniają dodatkowe elementy wygłuszające.

Tablicę przyrządów podzielono na strefę górną ‘wyświetlaczy’ i dolną strefę ‘roboczą’ tak, by kierowca nie musiał odrywać oczu od drogi odczytując wyświetlane informacje. Centralna część tablicy przyrządów odchylona jest pod kątem 8,50 wobec kierowcy, łącznie z 8-calowym ekranem dotykowym systemu infotainment w strefie górnej. Dolna strefa ‘robocza’ ma mniej przycisków niż poprzednio – z uwagi na wzrost liczby funkcji sterowanych za pomocą dotykowego ekranu.

Konsola centralna wykończona jest w błyszczącej czerni kontrastującej z chromowaną listwą podziału deski rozdzielczej na obie strefy funkcjonalne i odznacza jednotonową (czerń) lub dwutonową (czerń z beżem) kolorystykę tapicerki materiałowej lub skórzanej wnętrza.

Więcej miejsca dla pasażerów nowej i wygodniejszej kabiny

Powiększenie wymiarów zewnętrznych oznacza, że Optima IV generacji jest najbardziej praktyczna, obszerna w środku i komfortowa w historii tej linii modelowej.

Efektem wydłużenia rozstawu osi o 10 mm i modernizacji foteli miejsce na nogi dla pasażerów kanapy tylnej jest obecnie większe o 25mm. Poszerzenie nadwozia zaś – skutkuje zwiększeniem szerokości wnętrza na poziomie ramion (20 mm z przodu i 17 mm z tyłu). Większa przestrzeń na głowę (+ 5 mm z przodu i +15 mm w tyle) to korzyść z wysmuklenia i podwyższenia linii dachowej.

Poprawiając design foteli i kanapy tylnej, szczególną uwagę zwrócono na komfort siedzenia. Usztywnienie ich szkieletu pozwoliło obniżyć odczuwalne wibracje i masę jednostkową o 2,6 kg przy jednoczesnym zwiększeniu trwałości. Delikatniejsza pianka w zagłówkach górnej części oparć i podparcia ud w siedziskach pozwala lepiej zagłębić się w siedzenia. Celem lepszego ‘trzymania’ kierowcy i pasażera, w bocznych konturach foteli przednich zastosowano piankę o większej gęstości.

Mając na uwadze pełnię komfortu podróżowania, dla drugiego rzędu siedzeń przewidziano oddzielne nawiewy ogrzewania oraz rolety słoneczne wysuwane z boczków drzwi.

Pojemność ładunkowa nowej Optimy wzrosła z 505 do 510 litrów (VDA). Dodatkową funkcjonalność zapewnia szerszy otwór bagażnika oraz podpodłogowy schowek na drobiazgi.

50-procentowe wzmocnienie skorupy nadwozia i nowe rozwiązania bezpieczeństwa czynnego

Nadwozie nowej Optimy ma konstrukcję iście unikalną ze względu na znacznie szersze niż poprzednio zastosowanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, podwyższających odporność zderzeniową. Równolegle z poprawą bezpieczeństwa biernego nowy model otrzymał szereg zaawansowanych i autonomicznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego jako, że konstruktorom Optimy przyświecał cel pięciu gwiazdek w klasyfikacji Euro NCAP.

Skorupa nadwozia Optimy IV generacji jest mocniejsza niż poprzednio, a to dzięki zwiększeniu zawartości stali ultra-wytrzymałej (UHTS) do 50%, a więc o 150% więcej niż w modelu poprzednim (20%) i zastosowania klejów konstrukcyjnych o 450%. Tym sposobem masa skorupy nadwozia spadła o 8,6 kg przy wzroście sztywności skrętnej o połowę w stosunku do modelu schodzącego. Z myślą o kompleksowej integralności strukturalnej karoserii, do wzmocnienia słupków ‘A’ i ‘B’, progów karoserii, płyty podłogowej, dachu, przednich nadkoli i grodzi tylnej wykorzystano stopy stali o dużej wytrzymałości.

Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa siedem seryjnych poduszek powietrznych: czołowe kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, dwie poduszki boczne i dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe.

Dzięki nowym rozwiązaniom ukierunkowanym na zapobieganie lub ograniczanie skutków kolizji drogowych, nowa Optima ma wszelkie szanse na wysokie noty w światowych testach bezpieczeństwa.

W zależności od specyfikacji rynkowej nowa Kia Optima dostępna będzie z szeroką gamą seryjnych lub opcjonalnych systemów bezpieczeństwa, m.in.:

  • Zaawansowany, „inteligentny’ tempomat SCC, automatycznie dostosowujący prędkość jazdy do bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu
  • Autonomiczny system hamowania awaryjnego AEBS* korzystający z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania potencjalnego zagrożenia kolizji z innym pojazdem lub osobą pieszą i wspomagający zatrzymanie pojazdu.
  • System kontroli pasa ruchu KiaLaneAssist, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu.
  • Asystent świateł głównych KiaHighBeamAssist, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia wobec nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i warunków drogowych
  • Wskaźnik limitu prędkości KiaSpeed Assist – korzystający z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników.
  • System wykrywania obiektów w martwych polach widzenia KiaBlindSpotDetection z sygnalizacją świetlną w lusterku bocznym.
  • Detektor ruchu poprzecznego KiaRearCrossTrafficAlert, ostrzegający o ruchu pojazdów z tyłu Optimy podczas manewru cofania.


Stosowany w nowej Optimie system AEBS należy do unikalnych w Europie, ponieważ obejmuje radar krótkiego i dłuższego zasięgu, zdolny do identyfikacji pojazdów i osób pieszych z większej odległości i przy wyższych szybkościach niż wiele urządzeń konkurencyjnych. Radar krótkiego zasięgu – ‘City’ pozwala unikać lub ograniczać skutki kolizji czołowej przy prędkości poniżej 50 km/h, zaś radar dalszego zasięgu ‘Urban’ – w przedziale prędkości 30-80 km/h. Obecność osoby pieszej wykrywana jest do prędkości jazdy 60 km/h.

Autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEBS) jest systemem wspomagającym i nie zwalnia kierowcy pojazdu od odpowiedzialności za bezpieczeństwo jazdy. Kierowca powinien dostosować swe zachowanie za kierownicą do posiadanych predyspozycji, przepisów prawnych oraz bieżących warunków ruchu drogowego. Konstrukcja systemu AEBS nie przewiduje możliwości autonomicznego kierowania pojazdem. Szczegółowe informacje dostępne są w instrukcji obsługi samochodu.

Wyższy poziom wyrafinowania przez ograniczenie NVH

W dążeniu do spokojnej i relaksującej atmosfery podróżowania stopień wyrafinowania konstrukcyjnego nowej Optimy jest wyższy niż kiedykolwiek, czego ilustracją mogą być efekty w zakresie NVH (hałasów, drgań i wibracji) osiągnięte przez zespoły projektowo-rozwojowe.

Do znaczniejszych innowacji dla obniżenia NVH zaliczyć należy rozległą osłonę podwozia i ulepszoną uszczelkę szyby czołowej pozwalające zredukować hałasy opływającego powietrza o rząd 4 procent, poprawić ogólną aerodynamikę pojazdu i skutecznie obniżyć zużycie paliwa. Dzięki pogrubieniu warstwy izolacyjnej przegrody głównej natężenie hałasu silnika w kabinie spadło o około 4 procent, w wyniku ogólnego ‘wygładzenia’ akustyki jednostki napędowej. Większe tuleje poprzecznicy przedniej i tylnej w znacznym stopniu filtrują hałasy toczne, obniżając jednocześnie wibracje przenoszone przez podłogę i układ kierowniczy.

Istotną rolę dla wzrostu poczucia komfortu i wyrafinowania odgrywa nowa skorupa nadwozia o zwiększonej zawartości stopów stali wysokowytrzymałej. Dzięki usztywnieniu ram, paneli nadwoziowych i poduszek mocowania silnika udało się z powodzeniem ograniczyć poziom wibracji we wnętrzu. Za sprawą sztywniejszych obręczy kół stopień wytłumienia drgań na gorszych nawierzchniach wzrósł o 83 procent. Pozwoliło to na wprowadzenie drobnych korekt geometrii zawieszenia pod kątem lepszej izolacji od wibracji i hałasów trakcyjnych bez szkody dla własności dynamicznych pojazdu.

Nowe technologie: Kia Connected Services i bezprzewodowe (indukcyjne) ładowanie telefonu komórkowego

Kia Optima IV generacji wyposażona jest w szereg nowych, zaawansowanych rozwiązań z myślą o poprawie użyteczności, komfortu i wygody. Śmiało można stwierdzić, iż nowa Optima zalicza się do najbardziej innowacyjnych pojazdów wśród europejskiego segmentu D.

Najnowszy system audio-wizualno-nawigacyjny AVN to akcent nowoczesności w centralnej sekcji tablicy przyrządów. Do wyboru nabywców pozostaje system infotainment z nawigacją satelitarną 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym i radiem cyfrowym DAB, do odbioru programów emitowanych w kilku krajach Europy.

Sercem systemu AVN jest nowy pakiet Kia Connected Services, oferujący szeroką gamę stale aktualizowanych informacji dla kierowcy. Udostępniany w technologii TomTom, pakiet ten dostarcza różnorodne informacje dotyczące aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzega przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Oprócz prognoz pogody Kia Connected System podawać może informacje lokalizacyjne sklepów, firm handlowych, usługowych itd. Usługi TomTom dostępne będą bezpłatnie dla użytkowników nowej Optimy w Europie przez okres siedmiu lat od daty zakupu.

Infotainment AVN skojarzony jest seryjnie z 6-głośnikowym systemem audio. Jako opcja wyposażenia dostępny jest 590-watowy system Harman Kardon Premium Sound, z dziesięcioma głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem mocy, pracującym w technice reprodukcji dźwięku MP3 Clari-Fi. Dzięki akustyce sound-surround system ten potrafi zamienić kabinę nowej Optimy w audiofilską salę koncertową.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nabywców samochodów tej klasy na nowoczesne rozwiązania użytkowe nowa Kia Optima wyposażona będzie w bezprzewodową (indukcyjną) ładowarkę telefonów komórkowych/tabletów. Umieszczona u odstawy konsoli centralnej ładowarka indukcyjna pozwala ładować baterię telefonu komórkowego lub tabletu bezprzewodowo także w czasie jazdy. Dzięki funkcji ‘wykrywania obcego obiektu’ ładowarka 5W aktywuje się z chwilą położenia telefonu na płytce indukcyjnej oraz alarmuje o ewentualnym pozostawieniu telefonu wewnątrz w momencie opuszczania samochodu przez użytkownika. Urządzenie zabezpieczone jest przed przegrzaniem, a stan ładowania ilustruje ikonka w zestawie wskaźników.

Z przodu i z tyłu kabiny pasażerskiej (zależnie od wersji modelowej) dostępne są również porty USB, przydatne do ładowania ‘klasycznych’ urządzeń mobilnych.

Pozostałe wyposażenie, dostępne w zależności od rynku sprzedaży obejmuje m.in.: Around View Monitor otoczenia 3600 wspomagający parkowanie przy pomocy obrazu ‘z lotu ptaka’ czterech kamer wideo na wewnętrznym ekranie dotykowym; asystenta parkowania Smart Parking Assist System do automatycznego parkowania równoległego lub prostopadłego i bezpiecznego wyjazdu oraz układ dynamicznego doświetlania zakrętów podążających za obrotem kierownicy, by podwyższyć widoczność i bezpieczeństwo w warunkach jazdy nocnej.

Silnik benzynowy lub wysokoprężny, napęd hybrydowy ‘plug-in’ już wkrótce

Z dniem europejskiej premiery nowa Kia Optima dostępna będzie z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru, które spełniają wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6 i odznaczają się udanym wyważeniem wysokich osiągów z oszczędnym zużyciem paliwa. Kia Optima zdobyła znaczącą popularność wśród nabywców indywidualnych i flotowych, a jej czwarta generacja proponuje napęd silnikiem Diesla lub benzynowym – by wyjść naprzeciw potrzebom różnych grup konsumenckich.

Zmodernizowana jednostka wysokoprężna 1.7 CRDi będzie prawdopodobnie najpopularniejszą opcją nabywców na rynkach Europy. Silnik ten sprawdził się doskonale w poprzedniej Optimie, a obecnie poddany został licznym modyfikacjom pod kątem wzrostu mocy i momentu obrotowego oraz spadku szkodliwych emisji.

Silnik 1.7 CRDi rozwija moc 141 KM oraz moment obrotowy 340 Nm (poprzednio 136 KM i 325 Nm) i wyraźnie góruje nad poprzednikiem pod względem osiągów, zużycia paliwa i kultury pracy (NVH). Poziom emisji CO2 (w wersji z manualną skrzynią biegów i paliwo-oszczędnym systemem Stop/Go) wynosi 110 g/km, co oznacza spadek o 14%.

Elektronicznie sterowany siłownik zmiennej geometrii turbosprężarki pozwala zwiększyć wydajność doładowania, czego efektem jest poprawa reakcji na pedał przyspieszenia i wzrost momentu napędowego przy niskich obrotach wału korbowego. Maksymalny moment dostępny jest teraz w zakresie 1750-2500 obr/min i zapewnia lepsze własności dynamiczne w stosunku do silnika Optimy III generacji rozwijającego użyteczny moment w węższym przedziale 2000-2500 obr/min. W ramach poprawy NVH zastosowano nowe tłoki o niskich oporach tarcia, nowe koło napędu łańcucha rozrządu ograniczające hałasy mechaniczne silnika oraz dodatkowe materiały głuszące i dźwiękochłonne.

W nowej Optimie dostępny jest także silnik benzynowy 2.0 CVVL (o zmiennych fazach rozrządu) o mocy 163 KM, znany doskonale z modelu III generacji.

Kia pracuje obecnie nad jeszcze szerszą gamą jednostek i układów napędowych do zastosowania w przewidzianej na rok 2016 Optimie z napędem hybrydowym typu ‘plug-in’ oraz pierwszego sedana marki Kia o charakterystyce wyczynowej z przeznaczeniem na rynki europejskie.

Zaawansowana przekładnia siedmiostopniowa DCT i obniżony poziom emisji spalin

Nowa Optima wyposażona jest w zaawansowaną siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową (DCT), która zadebiutowała niedawno w restylizowanej Kii cee’d, a dla Optimy IV generacji dostępna jest wyłącznie w modelach napędzanych popularnym silnikiem Diesla 1,7 CRDi. Skrzynia DCT zdolna jest przenosić wyższy moment obrotowy rozwijany przez silnik wysokoprężny i w swym założeniu ma zapewniać możliwość bardziej sportowej jazdy – z ekspresową zmianą przełożeń.

Przekładnia DCT jest konstrukcją własną Kia, a stworzona została z myślą o niskim zużyciu paliwa i dynamice osiągów podczas pracy w trybie manualnym oraz komforcie i płynności jazdy – w trybie automatycznym.

Korzyścią z wyboru skrzyni DCT dla kierowcy będzie szybsza zmiana biegów niż w tradycyjnym „automacie” i obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu. Wyposażona w DCT Optima z silnikiem 1,7 CRDi wykazuje spadek emisji CO2 do 116 g/km, tj. o 40 g/km w stosunku do schodzącego modelu z sześciostopniową przekładnią automatyczną. Tak znaczne, bo 25-procentowe ograniczenie emisji CO2 jest wynikiem wiodącym w klasie Diesel-Automatic.

Dla silnika 1,7 CRDi dostępna jest również sześciostopniowa skrzynia manualna, a dla wersji ‘benzynowej’ 2.0 CVVL –sześciostopniowa skrzynia manualna lub automatyczna.

Komfortowa jazda i zwiększona precyzja prowadzenia, w opcji zawieszenie sterowane elektronicznie

Jednym z głównych priorytetów dla inżynierów Kia była poprawa jakości jazdy i prowadzenia, co wymagało koncentracji na uzyskaniu komfortu i stabilności na drodze, zgodnie z oczekiwaniami klientów segmentu D. Dzięki lżejszej i sztywniejszej płycie podłogowej zawieszenie może teraz lepiej pochłaniać drgania i wstrząsy na gorszych podłożach, pewne zmiany jego nastawów natomiast – pomogły znaleźć ‘złoty środek’ pomiędzy dynamiką a poprawą komfortu jazdy.

Mając na uwadze komfort jazdy na wyboistej nawierzchni konstruktorzy Kia zdecydowali się na wysunięcie punktów mocowania przedniej i tylnej ramy pomocniczej niezależnego zawieszenia czterech kół jak najdalej na zewnątrz. Aby zwiększyć sztywność poprzeczną, zamiast tulei podwójnych przednia rama pomocnicza ma teraz cztery, odpowiedniemu wzmocnieniu uległy także łożyska kół przednich. Efektem tych zmian jest zwiększona czułość układu kierowniczego, lepsza trakcja na łukach oraz skrócenie czasu amortyzacji wstrząsów przez zawieszenie.

W sekcji ‘rufowej’ nowa Optima otrzymała większe wahacze dolne osadzone w pogrubionych tulejach o wyraźnie większej elastyczności – zamiast stosowanych dotychczas pojedynczych drążków ustalających. Ma to wpływ na poprawę charakterystyki jezdnej i prowadzenia pojazdu, a tym samym stabilność dynamiczną i zdolność tłumienia wstrząsów na drodze. W jakimś stopniu jest to również efekt niewielkiego wydłużenia rozstawu osi.

Nowa Optima wyposażona jest w elektro-mechaniczne wspomaganie zębatki kierowniczej (R-MDPS) oferowane w Europie jako standard dla wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.7 CRDi. Napędzający bezpośrednio listwę zębatkową przekładni – a nie kolumnę kierowniczą (jak poprzednio) układ R-MDPS zapewnia szybką i linearną reakcję na polecenia kierowcy, szczególnie w obszarze centrowania. Zmiana ta poprawia precyzję plasując Optimę wśród najbardziej zwinnych i ‘poręcznych’ pojazdów europejskiego segmentu D.

Nowa Kia Optima w sprzedaży już od listopada 2015

Pierwsze egzemplarze nowej Optimy trafią do polskich salonów jeszcze w listopadzie. Auto objęte oczywiście będzie 7–letnią/150.000 km gwarancją producenta. Europejskie dostawy nowej Optimy pochodzić będą z zakładu Kia Hwasung w Korei.

NOWA KIA OPTIMA – DANE TECHNICZNE

Nadwozie i napęd

Nadwozie czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan, konstrukcja stalowa, samonośna. Czterocylindrowy silnik benzynowy lub wysokoprężny zabudowany poprzecznie z przodu, napęd na koła przednie za pośrednictwem przekładni manualnej lub automatycznej.

Silniki

Benzynowy 2.0 163 KM CVVL
Typ/rodzaj Czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący,
Pojemność skokowa 2.0-l, 1999 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 81,0 x 97,0 mm
Stopień sprężania 10,3:1
Moc maksymalna 163 KM (120 kW) przy 6500 obr/min
Moment maksymalny 196 Nm przy 4800 obr/min
Liczba zaworów 16 (cztery na cylinder)
Rozrząd CVVL – zmienne fazy rozrządu
Klasa emisji spalin Euro Stage 6b


1.7- / 141 KM CRDi Diesel
Typ/rodzaj DOHC, czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.7-l, 1685 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,2 x 90,0 mm
Stopień sprężania 15,7:1
Moc maksymalna 141 KM (104 kW) przy 4000 obr/min
Moment maksymalny 340 Nm przy 1750-2500 obr/min
Liczba zaworów 16 (cztery na cylinder)
Zasilanie Wtrysk bezpośredni, common-rail
Klasa emisji spalin Euro Stage 6b


Skrzynie przekładniowe

6-stopniowa
2.0 CVVL 1.7 CRDi
Manualna (MT) 6-stopniowa 6-stopniowa
Automatyczna (AT) 7-stopniowa DCT


Przełożenia

2.0 CVVL 1.7 CRDi
MT AT MT AT
1 3,615 4,400 3,615 3,786
2 2,080 2,726 1,931 2,261
3 1,387 1,834 1,696 1,957
4 1,079 1,392 1,241 1,023
5 0,884 1,000 0,921 0,778
6 0,744 0,774 0,732 0,837
7 --- --- --- 0,681
Bieg wsteczny 3,000 3,440 3,731 5,074
Przekładnia główna 4,533 3,383 3,765 3,158


Zawieszenie kół jezdnych

Przednie - Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

Tylne - Niezależne, wahacze podwójne mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

Układ kierowniczy

2.0 CVVL 1.7 CRDi
Przełożenie 14,34:1 13,29:1
Obroty kierownicy 2,78 2,6 (między położeniami skrajnymi)
Średnica zawracania 5,45 m
Typ/rodzaj Przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne
2.0 CVVL Elektromechaniczne kolumny kierownicy (C-MDPS)
1.7 CRDi Elektromechaniczne listwy zębatkowej (R-MDPS)


Hamulce
Przednie Tarcze wentylowane, ∅300~320 mm
Tylne Tarcze lite, ∅ 284 / 300 mm


Koła i ogumienie
Standard ∅16-cali, stop lekki, opony 215/60 R16 Opcja ∅17-cali, stop lekki, opony 215/55 R17 ∅18-cali, stop lekki, opony 235/45 R18
Koło zapasowe pełnowymiarowe koło zapasowe


Wymiary (mm)
Zewnętrzne:
Długość całkowita 4855 Szerokość całkowita* 1860
Wysokość całkowita 1465 Rozstaw osi 2805
Rozstaw kół przednich 1607 Rozstaw kół tylnych 1614
Zwis przedni 965 Zwis tylny 1085
Prześwit 135


*bez lusterek bocznych **na kołach 16-calowych

Wewnętrzne:



Pojemności

Rząd 1 Rząd 2
Przestrzeń na głowę 1020 970
Przestrzeń na nogi 1155 905
Szerokość na poziomie ramion 1475 1432
Szerokość na poziomie bioder 1423 1422
Zbiornika paliwa 70 litrów
Ładunkowa (VDA) 510 litrów


Masy (kg)

2.0 CVVL 1.7 CRDi
MT AT MT AT
Masa własna 1455 1470 1515 1530
Masa całkowita 2000 2020 2070 2080
Masa przyczepy hamowanej 1700 1300 1800 1500


Osiągi

2.0 CVVL 1.7 CRDi
MT AT MT AT
Prędkość maksymalna (km/h) 210 208 203 203
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 9,4 10,5 10,0 11,0


Zużycie paliwa (l/100 km)*

2.0 CVVL 1.7 CRDi
MT AT MT MTT** AT
Średnie 7,4 7,5 4,6 4,2 4,4
Cykl pozamiejski 5,9 5,7 4,1 3,7 4,1
Cykl miejski 9,9 10,6 5,6 5,1 5,1
Emisja CO2 (g/km) 173 175 121 110 116


*koła 16-calowe **z pakietem ECOdynamics