Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 04.09.2015
Autor: Kia Motors Polska

Żylina na Słowacji: oś sukcesu marki Kia w Europie

  • Pierwszy w historii Kia zakład produkcyjny w Europie, otwarty w 2006 roku
  • Ponad dwa miliony samochodów wyprodukowanych przez nowoczesną fabrykę Kia Żylina
  • Kia Motors Slovakia zatrudnia 3800 pracowników w systemie trójzmianowym
  • Żylina produkcyjną bazą gamy Kia cee’d, Sportage i Venga
  • Obecność Kia w Europie doprowadziła do stworzenia bezpośrednio i pośrednio ponad 164.000 miejsc pracy.


Od czasu wyprodukowania pierwszego samochodu w roku 2006, zakład produkcyjny Kia Motors w Żylinie na Słowacji stał się kamieniem milowym dla zadziwiającego wzrostu i sukcesu koreańskiej firmy na przestrzeni ostatnich lat.

W pierwszej historycznie europejskiej fabryce Kia Żylina powstają trzy modele koreańskiego producenta – popularna rodzina Kia cee’d (pięciodrzwiowy hatchback, kombi Sportswagon i trzydrzwiowy pro_cee’d), bestseller Starego Kontynentu Kia Sportage oraz kompaktowy MPV Kia Venga. Od maja 2013 roku Kia Motors Slovakia produkuje również w Żylinie pierwsze modele Kia o zacięciu wyczynowym z przeznaczeniem na rynki Europy – cee’d GT i pro_cee’d GT. Gama samochodów produkowanych w Europie sięga łącznie 56% wolumenu sprzedaży na tym kontynencie.

Powstawanie zakładu

Budowa zakładu w Żylinie rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2004 roku, a produkcja ruszyła w grudniu 2006. Początkowo w fabryce wytwarzana była tylko Kia cee’d. Potem dołączyły modele Sportage i Venga. Od tego czasu z linii montażowych zakładu zjechało ponad 2 miliony pojazdów i ponad 3 miliony jednostek napędowych. Kia Motors jest dzisiaj jednym z trzech największych pod względem wolumenu producentów i eksporterów samochodowych na Słowacji i wysyła swe produkty na 76 rynków światowych – głównie europejskich oraz do Federacji Rosji.

Kia Motors Slovakia zatrudnia ponad 3800 osób, pracujących przy nowoczesnych liniach produkcyjnych w systemie trójzmianowym. Koszt inwestycyjny fabryki wyniósł 1,6 mld Euro w pięciu podstawowych zakładach: tłoczni, spawalni nadwozi, lakierni, silników oraz montażu finalnego – korzystających z 530 robotów wspomagających pracowników operacyjnych. Produkowany od 2006 roku cee’d był pierwszym modelem Kia objętym unikalną na ówczesne czasy – ale i obecnie, 7-letnią/150.000-kilometrową gwarancją fabryczną producenta, opartą na przekonaniu Kia o wyjątkowo wysokiej jakości produkcji Żyliny.

Produkcyjne kamienie milowe

Fabryka w Żylinie poszczycić się może wieloma ważnymi osiągnięciami w okresie ostatnich 12 miesięcy. W roku 2014 Kia Motors Slovakia „wypracowała” rekordowy wynik produkcji ponad 323.000 samochodów i 493.000 jednostek napędowych. W kwietniu bieżącego roku Kia pro_ceed GT zbudowana na zamówienie klienta z Belgii stała się dwumilionowym pojazdem, który wyjechał z fabryki na Słowacji.

Od czasu swej premiery, gama modelowa Kia cee’d – zaprojektowana i wytwarzana tylko w Europie i wyłącznie z przeznaczeniem na ten rynek, stanowi połowę całej produkcji zakładu w Żylinie. Miarą roli, jaką cee’d odegrał w uzyskaniu przez Kia europejskiego statusu producenta wysokiej jakości i dobrze projektowanych samochodów był milionowy cee’d – pięciodrzwiowy hatchback GT wysłany w maju br. do klienta w Holandii.

Jednostki napędowe

Oprócz produkcji trzech popularnych w Europie modeli Kia, fabryka w Żylinie wytwarza także jednostki napędowe. W dwóch zakładach budowy silników wyprodukowano łącznie ponad trzy miliony jednostek napędowych od roku 2006, w tym niemal 500.000 tylko w roku 2014.

Do Kia Motors Slovakia należy produkcja całej gamy silników benzynowych (1.4-l MPI, 1.6-l GDI i dla modeli GT – 204-konnego T-GDI) oraz wysokoprężnych (1.4-l, 1.6-l i 1,7-l CRDi oraz 2.0-l ‘R’).

Znaczenie dla Europy

Wspomagając rozwój marki Kia w Europie i nie tylko, zakład w Żylinie wnosi istotny wkład do gospodarki europejskiej. Podsumowujący rok 2014 raport wiodącej, niezależnej agencji konsultingowej London Economics – podkreśla znaczenie roli, jaką odgrywa Kia Motors Slovakia w ekonomii naszego kontynentu.

Zgodnie z tym raportem, fabryka Kia w Żylinie jest płatnikiem netto w skali europejskiej ekonomii, wnosząc do niej kwotę 865 milionów Euro w postaci podatków dochodowych, ceł i innych zobowiązań fiskalnych w samym tylko roku 2012. Wraz z rozwojem produkcji w Żylinie, Kia Motors Slovakia kupuje 69% niezbędnych zasobów o wartości 2,6 mld Euro od dostawców europejskich co oznacza, że już ponad 164.000 osób zawdzięcza pracę w wyniku obecności Kia w Europie.

Fakty te podkreślają istotę europejskich wartości Kia – poczynając od etapu badawczo-rozwojowego (R & D) – aż do sfery dystrybucji/sprzedaży samochodów w skali całego kontynentu. Sieć sprzedaży w krajach Unii Europejskiej i EFTA generuje dodatkowe 1,6 mld Euro do wartości europejskiego produktu unijnego brutto (GDP), a wliczając R & D, sourcing produkcji i dostaw podnosi wartość wnoszonego udziału Kia do 2,6 mld Euro.

Uwaga redakcyjna:

*) Źródło: London Economics Report: „The Economic and Societal Benefits Deriving from Kia Presence in Europe”. (Ekonomiczne i społecznościowe aspekty obecności Kia w Europie).