Media | Materiały dla prasy
Informacje prasowe
Kia Sorento trzeciej generacji gotowa do europejskiej premiery na Salonie Samochodowym w Paryżu 2014
- Europejska premiera 2 października na Salonie Samochodowym w Paryżu 2014
- Wyrafinowany, nowy design SUV’a Kia Sorento trzeciej generacji
- Nowa konstrukcja nadwozia, lepsze własności jezdne i prowadzenie oraz wyższe bezpieczeństwo zderzeniowe
- Obniżenie NVH oraz radykalna zmiana designu i jakości wystroju wnętrza
- Gama dwóch zmodernizowanych silników Diesla na rynku polskim.
Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii potęguje wrażenie muskularnego wyglądu na drodze. W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spoiny na klapie tylnej. Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego długości o 95 mm (do 4780 mm)* i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm).
Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
„Nowoczesność i szerokość” motywem stylizacji wnętrza
Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Stylizacja przestrzeni pasażerskiej należy do europejskiego zespołu designerów Kia (atelier we Frankfurcie), który zaprojektował bardziej wyszukany i luksusowy wystrój wnętrza, z zastosowaniem materiałów o znacznie wyższej niż kiedykolwiek jakości. Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw ‘Nowoczesności i Szerokości” – a więc solidnego optycznie i ustabilizowanego w poziomie wystroju wnętrza. ‘Szerokość’ wyraża się rozbudową panelu wskaźników, nową ornamentacją oraz owalnym kształtem tablicy przyrządów, sięgającej boczków drzwi. Bogatszy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry tworzy poczucie luksusu i nadaje nowej Kia Sorento atmosfery samochodu klasy Premium. Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w chromowanej oprawie.
‘Pływający’ obrys deski rozdzielczej obejmuje usytuowany przed kierowcą panel wskaźników. Także i delikatność wypukłości drzwi pomiędzy głośnikami systemu audio a podłokietnikami w stylu rasowego SUV’a dodaje wnętrzu nowego Sorento aury luksusu i wyrafinowania.
Nabywca Sorento III będzie miał do wyboru wystrój wnętrza w jednobarwnym kolorze czarnym lub dwutonowym czarno-szarym – z tapicerką materiałową albo skórzaną.
Komfort, wygoda i nowe technologie
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie.
Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5%). Nowy jest także w Sorento III zakrywany podpodłogowy sortownik na drobne przedmioty.
Dostępna w wersji 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.
W Sorento trzeciej generacji ‘debiutuje’ kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych, służących zwiększeniu wygody i przyjemności użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ na wyświetlaczu w desce rozdzielczej Around-View Monitor wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy, ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów wprost do bagażnika.
Więcej wyrafinowania
W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji) pod kątem wyrafinowania komfortu jazdy i wyciszenia wnętrza – podążając niejako śladem wyszukanego image pojazdu.
Fundamentalne znaczenie w tym przypadku ma znaczące zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 procent w porównaniu z modelem schodzącym), oddziaływujące również na wzrost bezpieczeństwa biernego.
Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29% grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów (z 0,7 do 0,9 mm), wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu. Efektem wprowadzonych zmian jest spadek poziomu hałasu w kabinie o 3 do 6 procent – w zależności od warunków jazdy.
Zmodernizowane jednostki napędowe, lepsza charakterystyka jezdna i prowadzenie
Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, konstruktorzy Kia „wzięli pod lupę” poprawę przyjemności i satysfakcji konsumenckiej z jazdy nowym Sorento, wprowadzając liczne ulepszenia w konstrukcji jednostek napędowych, układu kierowniczego oraz zawieszenia kół.
Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.
Za swe najważniejsze cele w procesie rozwojowym nowego Sorento zespół konstruktorów podwozia Kia przyjął podwyższenie komfortu podróżowania, zapewnienie stabilności przy znacznych prędkościach oraz precyzję układu kierowniczego na miarę skokowej poprawy jakości wystroju wnętrza i charakterystyki NVH.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy.
Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi – jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża, dzięki czemu nowa Kia Sorento zapowiada się na wyjątkowo przyjazną towarzyszkę najdłuższych nawet podróży.
Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w modelu poprzednim. Dzięki lepszemu wyczuciu położenia przednich kół i szybszej reakcji na polecenia kierowcy, nowa Kia Sorento wchodzi do grona najbardziej zwinnych i ‘usportowionych’ pojazdów w swoim segmencie – bez uszczerbku dla komfortu jazdy, którego nabywca oczekuje od pojazdu typu SUV klasy luksusowej.
Wyższy stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego
Z uwagi na szersze zastosowanie stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie, struktura nadwozia nowej Kia Sorento odznacza się znacznie wyższą odpornością mechaniczną. Udział tej stali (UHTS) w skorupie karoserii modelu poprzedniej generacji wynosił 24,4 procent, w nowym zaś – już 52,7 procent, podnosząc sztywność na skręcanie oraz wytrzymałość udarową w przypadku kolizji (zderzenia). Stal o podwyższonej wytrzymałości z kolei – stanowi istotny element wzmocnienia przednich i tylnych nadkoli oraz otworu klapy tylnej.
W porównaniu z modelem poprzednim, konstrukcja Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie zwiększoną – z 4,1 do 10,1 procent, zawartością stali nadwytrzymałej tłoczonej na gorąco, której użyto m.in. do wzmocnienia słupków A- i B nadwozia.
I znów – w zależności od rynku sprzedaży, nabywca nowej Kia Sorento spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego, która obejmować będzie dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).
Więcej zdjęć dostępnych jest na stronie dla mediów: http://www.media.kia.pl/photos/nowesorento2015.php
NOWA KIA SORENTO – DANE TECHNICZNE ( Polska)
Karoseria i podwozie
Pięciodrzwiowe, 7-miejscowe typu SUV, konstrukcja stalowa, samonośna. Do wyboru dwa silniki czterocylindrowe: dwa wysokoprężne, napędzające koła przednie i tylne poprzez sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną.
Jednostki napędowe
2,0-litrowy Diesel o mocy 185 KM
Układ czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa 1995 cm3 – 2,0 l
Średnica cylindra x skok tłoka 84,0 x 90,0 mm
Stopień sprężania 16,0:1
Moc maksymalna 185 KM (136 kW) przy 4000 obr/min
Moment maksymalny 402 Nm przy 1750-2750 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Klasyfikacja emisji spalin Euro 6
2,2-litrowy Diesel o mocy 200 KM
Układ czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa 2199 cm3 – 2,2 l
Średnica cylindra x skok tłoka 8 5,4 x 96,0 mm
Stopień sprężania 16,0:1
Moc maksymalna 200 KM (147 kW) przy 3800 obr/min
Moment maksymalny 441 Nm przy 1750-2750 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Klasyfikacja emisji spalin Euro 6
Skrzynia przekładniowa
2.0 CRDi 2.2 CRDiManualna (Man) --- 6-stopniowa
Automatyczna (Auto) 6-stopniowa 6-stopniowa
Przełożenia 2.0 CRDi 2.2 CRDi
Auto Man Auto
1 4,651 3,538 4,651
2 2,831 1,909 2,831
3 1,842 1,179 1,842
4 1,386 0,814 1,386
5 1,000 0,737 1,000
6 0,772 0,628 0,772
Wsteczny 3,393 3,910 3,393
Przekładnia główna 1 3,195 4,071 3,195
Zawieszenie kół jezdnych
Przednie Niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia
Tylne Niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia
Układ kierowniczy
Rodzaj Zębatkowy, ze wspomaganiem elektro-mechanicznym
Przełożenie/obrotów kierownicy 14,43:1 / 2,87 (pomiędzy położeniami skrajnymi)
Średnica zawracania 11,08 m
Hamulce
Przednie Æ 320 mm, tarcze lite
Tylne Æ 314 mm tarcze lite
Koła i ogumienie
Standardowe Felgi 17-calowe ze stopu lekkiego, ogumienie 235/65 R17
Koło zapasowe Brak, zestaw naprawczy opony
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4780 Szerokość całkowita ** 1890
Wysokość całkowita 1685 / 1690* Rozstaw osi 2780
Rozstaw kół przednich 1633 Rozstaw kół tylnych 1644
Zwis przedni 945 Zwis tylny 1,055
Kąt najazdu 16,90 Kąt zejścia 21,0 0
Prześwit 185
*z relingami dachowymi
**bez lusterek zewnętrznych
Wewnętrzne
rząd I rząd II rząd III
Przestrzeń na głowę 1004 998 920
Przestrzeń na nogi 1048 1000 805
Szerokość na poziomie
ramion 1,500 1472 1342
Szerokość na poziomie
bioder 1439 1433 1051
Pojemność ładunkowa (w litrach, wg VDA)
Za oparciami siedzeń: rzędu I rzędu II rzędu III
Wersja 7-miejscowa 1662 605 142
Masy (w kg, dla wersji 5-miejscowej)
2.0 CRDi 2.2 CRDi
Auto Man Auto
Masa własna 1844 1821 1849
Masa całkowita 2510 2510 2510
Masa przyczepy* 2000 2500 2000
*hamowanej; niehamowanej – 750 kg dla wszystkich wersji modelowych
Osiągi
2.0 CRDi 2.2 CRDi
Auto Man Auto
Prędkość maks.
(km/h) 200 203 203
Przyspieszenie
0-100 km/h (sek.) 10,4 9,0 9,6