Data: 28.09.2012
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Kia Ray EV: zaangażowanie w kierunku rozwoju
nowoczesnych technologii
Pierwszym produkcyjnym pojazdem elektrycznym marki Kia był
zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle)
− zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach
i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów.
Prezentowana podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 2012
3,6-metrowa Kia Ray EV zaprojektowana została na potrzeby wyłącznie
koreańskiego rynku. Samochód posiada napęd na koła przednie
i wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW, zasilany
baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności
16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą
pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.
Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym,
osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki
rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm
(+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej
niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość
maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze
zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda
szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.
Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje
pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji,
pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące
się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby
pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive:
„E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć
zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na
maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków
lub wzniesień.
Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce
− silnik elektryczny osiąga 93% sprawności
energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie
pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć
ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w
stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.
Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku
energii podczas hamowania (regenarative braking system)
wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym aktywny siłownik
hydrauliczny, który wytwarzając stałe ciśnienie w układzie
hamulcowym umożliwia niezależnie od okoliczności −
operowanie pedałem hamulca ze stałą siłą. Nad bezpieczeństwem
pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych
oraz standardowe systemy elektroniczne − dynamicznej
kontroli toru jazdy VDC (Vehicle Dynamics Control) oraz HAC (Hill
Assist Control), zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas
ruszania na wzniesieniu.
W roku 2012 Kia planuje produkcję serii 2500 samochodów Ray EV,
z których większość ma trafić do koreańskich agend rządowych
oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to
kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego
celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku
naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych
dziesięciu lat.
ZOBACZ: DANE
TECHNICZNE KIA RAY EV
|