Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 06.03.2012
Autor: Kia Motors Polska

Koncepcyjny Track’ster. Kia idzie na całość

  • Europejski debiut koncepcji sportowego coupé na platformie modelu Kia Soul
  • Agresywny design, napęd AWD i 215 KM mocy
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie debiutuje oparty na konstrukcji Soula samochód koncepcyjny Kia Track’ster, który wyznaczać może przyszłościowe kierunki ewolucji tego cieszącego się dużym powodzeniem modelu. 
„Chodziło nam o to, by Track’ster wyglądał muskularnie, na podobieństwo buldoga lecz był także rozpoznawalny, stąd też wyszliśmy z modelu Soul, dodając mu więcej agresywności. Nastawiliśmy się na projekt dostatecznie śmiały, aby zaintrygować publiczność realistyczną koncepcją sportowego samochodu marki Kia.” − powiedział Tom Kearns, główny designer Kia Motors America. 



Zuchwałość, o której mówi Tom Kearns, zaczyna się od biało-pomarańczowej kolorystyki nadwozia Whiteout & Inferno Orange. Uwagę przyciąga wykonany z lekkiego karbonu, charakterystyczny „tygrysi” grill Kia pomiędzy podłużnymi kloszami reflektorów, które zachodzą na poszerzone błotniki kół. Lecz najbardziej uderzającym wizualnie elementem pasa przedniego jest wielki pod-zderzakowy wlot powietrza, otwierający intensywniejszy dopływ powietrza chłodzącego silnika. „Złowrogiego” wyglądu dodaje Track’sterowi obniżony, karbonowy spojler zakończony akcentującą listwą w kolorze pomarańczowym. 
Wystawiony w Genewie samochód koncepcyjny jest niemal identyczny jak pokazany na Salonie Samochodowym w Chicago. W wersji „europejskiej” 2,0-litrowy silnik o mocy 253KM zastąpiony został jednakże turbodoładowaną jednostką benzynową 1,6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) o imponującej mocy 215KM, której przenoszeniem na koła zajmuje się elektronicznie sterowany system napędu 4x4. Manualna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa sterowana jest krótkimi skokami kulistego selektora biegów. Doskonałe własności trakcyjne zapewnia obniżone, sportowe zawieszenie, zestrojone do jazdy torowej. 



Poszerzane nadkola Track’stera kryją równie szerokie, wieloramienne felgi z oponami Michelin Pilot Sport PS2 typu ‘high performance’ o rozmiarze 245/40/R19 (na osi przedniej) oraz 285/35/R19 z tyłu. Rozstaw osi urósł do 2750 mm, jest więc o 250 mm dłuższy niż w standardowej Kii Soul. Jak należy się spodziewać po sportowym zacięciu Track’stera, znakomitą skuteczność hamowania zapewniają hamulce tarczowe Brembo z sześciotłoczkowymi zaciskami i wentylowanymi / wierconymi tarczami o średnicy 355 mm z przodu oraz czterotłoczkowe zaciski z 345-milimetrowymi tarczami na osi tylnej. 
W przeciwieństwie do „zwykłego” Soula, nowy samochód koncepcyjny pozbawiony został tylnych drzwi bocznych. Drzwi przednie są więc odpowiednio wydłużone, a ich płaskie aluminiowe klamki nawiązują do stylu „wyścigowego” korka wlewu paliwa i podłużnych przednich świateł LED. Akcenty pomarańczowe biegną także wzdłuż karbonowych fartuchów bocznych nadwozia, przechodzących w funkcjonalne dukty chłodzenia hamulców tylnych. Horyzontalny, także pomarańczowy panel na klapie tylnej akcentuje poszerzoną do 1918 mm (o 7 mm w stosunku do produkcyjnego Soul’a) szerokość nadwozia. 
Po otwarciu drzwi oczom kierowcy ukazuje się jasne i przestronne wnętrze wraz z konturowanymi, zamszowymi fotelami typu wyścigowego. Dominuje granitowo-szara tapicerka skórzana, tej tonacji zamszu użyto także do obszycia kierownicy i wyłożenia paneli drzwiowych. Główne tarcze wskaźników znajdują się w podświetlonych na czerwono tunelach, a wskaźniki pomocnicze (temperatura oleju i ładowania akumulatora) umieszczono centralnie na desce rozdzielczej. Dostęp do nastawów nawigacji, systemu audio i klimatyzacji umożliwia pokaźny ekran dotykowy pośrodku tablicy przyrządów, tuż nad przyciskiem start/stop silnika. 



Tylna kanapa została zastąpiona przez integralny zestaw schowków oraz miejsce na koło zapasowe z obejmą szybkomocującą, która umożliwia sprawną zmianę uszkodzonego koła. „Track’ster to inspirowane wyczynem auto koncepcyjne, które doskonale nadaje się do jazdy drogowej jak i na torze wyścigowym.” − mówi dalej Tom Kearns − „W samochodzie sportowym tego typu zestaw podstawowych narzędzi i niezbędne wyposażenie musi być zawsze pod ręką.” 
Pomimo, iż Truck’ster nie jest obecnie przewidywany do produkcji, kalifornijskie centrum designu Kia traktuje ten projekt entuzjastycznie. „Samochody koncepcyjne w rodzaju Track’stera pozwalają nam marzyć o tym, co można osiągnąć, jeśli się tylko zechce.” − stwierdził w konkluzji Tom Kearns.