Data: 06.03.2012
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Koncepcyjny Track’ster. Kia idzie na całość
- Europejski debiut koncepcji sportowego coupé na
platformie modelu Kia Soul
- Agresywny design, napęd AWD i 215 KM mocy
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie
debiutuje oparty na konstrukcji Soula samochód koncepcyjny Kia
Track’ster, który wyznaczać może przyszłościowe kierunki
ewolucji tego cieszącego się dużym powodzeniem modelu.
„Chodziło nam o to, by Track’ster wyglądał
muskularnie, na podobieństwo buldoga lecz był także
rozpoznawalny, stąd też wyszliśmy z modelu Soul, dodając mu
więcej agresywności. Nastawiliśmy się na projekt
dostatecznie śmiały, aby zaintrygować publiczność
realistyczną koncepcją sportowego samochodu marki Kia.”
− powiedział Tom Kearns, główny designer Kia Motors
America.
Zuchwałość, o której mówi Tom Kearns, zaczyna się od biało-pomarańczowej
kolorystyki nadwozia Whiteout & Inferno Orange. Uwagę
przyciąga wykonany z lekkiego karbonu, charakterystyczny
„tygrysi” grill Kia pomiędzy podłużnymi kloszami
reflektorów, które zachodzą na poszerzone błotniki kół.
Lecz najbardziej uderzającym wizualnie elementem pasa
przedniego jest wielki pod-zderzakowy wlot powietrza, otwierający
intensywniejszy dopływ powietrza chłodzącego silnika. „Złowrogiego”
wyglądu dodaje Track’sterowi obniżony, karbonowy spojler
zakończony akcentującą listwą w kolorze pomarańczowym.
Wystawiony w Genewie samochód koncepcyjny jest niemal
identyczny jak pokazany na Salonie Samochodowym w Chicago. W
wersji „europejskiej” 2,0-litrowy silnik o mocy 253KM zastąpiony
został jednakże turbodoładowaną jednostką benzynową 1,6 z
bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) o imponującej mocy 215KM,
której przenoszeniem na koła zajmuje się elektronicznie
sterowany system napędu 4x4. Manualna, sześciostopniowa
skrzynia przekładniowa sterowana jest krótkimi skokami
kulistego selektora biegów. Doskonałe własności trakcyjne
zapewnia obniżone, sportowe zawieszenie, zestrojone do jazdy
torowej.
Poszerzane nadkola Track’stera kryją równie szerokie,
wieloramienne felgi z oponami Michelin Pilot Sport PS2 typu
‘high performance’ o rozmiarze 245/40/R19 (na osi przedniej)
oraz 285/35/R19 z tyłu. Rozstaw osi urósł do 2750 mm, jest więc
o 250 mm dłuższy niż w standardowej Kii Soul. Jak należy się
spodziewać po sportowym zacięciu Track’stera, znakomitą
skuteczność hamowania zapewniają hamulce tarczowe Brembo z
sześciotłoczkowymi zaciskami i wentylowanymi / wierconymi
tarczami o średnicy 355 mm z przodu oraz czterotłoczkowe
zaciski z 345-milimetrowymi tarczami na osi tylnej.
W przeciwieństwie do „zwykłego” Soula, nowy samochód
koncepcyjny pozbawiony został tylnych drzwi bocznych. Drzwi
przednie są więc odpowiednio wydłużone, a ich płaskie
aluminiowe klamki nawiązują do stylu „wyścigowego” korka
wlewu paliwa i podłużnych przednich świateł LED. Akcenty
pomarańczowe biegną także wzdłuż karbonowych fartuchów
bocznych nadwozia, przechodzących w funkcjonalne dukty chłodzenia
hamulców tylnych. Horyzontalny, także pomarańczowy panel na
klapie tylnej akcentuje poszerzoną do 1918 mm (o 7 mm w
stosunku do produkcyjnego Soul’a) szerokość nadwozia.
Po otwarciu drzwi oczom kierowcy ukazuje się jasne i
przestronne wnętrze wraz z konturowanymi, zamszowymi fotelami
typu wyścigowego. Dominuje granitowo-szara tapicerka skórzana,
tej tonacji zamszu użyto także do obszycia kierownicy i wyłożenia
paneli drzwiowych. Główne tarcze wskaźników znajdują się w
podświetlonych na czerwono tunelach, a wskaźniki pomocnicze
(temperatura oleju i ładowania akumulatora) umieszczono
centralnie na desce rozdzielczej. Dostęp do nastawów
nawigacji, systemu audio i klimatyzacji umożliwia pokaźny
ekran dotykowy pośrodku tablicy przyrządów, tuż nad
przyciskiem start/stop silnika.
Tylna kanapa została zastąpiona przez integralny zestaw schowków
oraz miejsce na koło zapasowe z obejmą szybkomocującą, która
umożliwia sprawną zmianę uszkodzonego koła. „Track’ster
to inspirowane wyczynem auto koncepcyjne, które doskonale
nadaje się do jazdy drogowej jak i na torze wyścigowym.”
− mówi dalej Tom Kearns − „W samochodzie
sportowym tego typu zestaw podstawowych narzędzi i niezbędne
wyposażenie musi być zawsze pod ręką.”
Pomimo, iż Truck’ster nie jest obecnie przewidywany do
produkcji, kalifornijskie centrum designu Kia traktuje ten
projekt entuzjastycznie. „Samochody koncepcyjne w rodzaju
Track’stera pozwalają nam marzyć o tym, co można osiągnąć,
jeśli się tylko zechce.” − stwierdził w konkluzji
Tom Kearns.
|