Data: 06.03.2012
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Kia Ray EV wyznacza początek nowej ery
Pierwszym produkcyjnym pojazdem elektrycznym marki Kia był
zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle)
− zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach
i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów.
Zaprojektowany wyłącznie na potrzeby lokalnego rynku koreańskiego,
3,6-metrowy samochód Kia Ray EV ma napęd na koła przednie i
wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW zasilany
baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności
16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą
pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.
Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym,
osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki
rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm
(+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej
niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość
maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze
zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda
szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.
Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje
pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji,
pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące
się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby
pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive:
„E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć
zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na
maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków
lub wzniesień.
Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce
− silnik elektryczny osiąga 93% sprawności
energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie
pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć
ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w
stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.
Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku
energii podczas hamowania (regenarative braking system),
wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym, aktywny siłownik
hydrauliczny, który dzięki utrzymywaniu ciśnienia w układzie
hamulcowym pozwala niezależnie od okoliczności − utrzymać
stałą siłę nacisku na pedał hamulca. Nad bezpieczeństwem
pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych
oraz standardowe systemy elektroniczne − VDC (dynamicznej
kontroli toru jazdy) oraz HAC, zapobiegający staczaniu się
pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.
W roku 2012 Kia planuje produkcję 2500 samochodów Ray EV, z których
większość trafi do koreańskich agencji rządowych oraz
instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego
programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest udostępnienie
odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków
transportu drogowego w okresie najbliższych 10 lat.
Kia Ray EV / Dane techniczne
WYMIARY
Długość: 3593 mm
Szerokość: 1595 mm
Wysokość: 1700 mm
Rozstaw osi: 2520 mm
Masa własna: 1185 kg
NAPĘD
Silnik elektryczny: 50 kW
Moc maksymalna: 68 KM
Moment maksymalny: 167 Nm
ZASILANIE
Napięcie / rodzaj: 330V, akumulatory polimerowe litowo-jonowe
Pojemność: 16,4 kWh
Czas ładowania: 6,0 godzin (cykl normalny) / 25 minut
(cykl przyspieszony)
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100: 15,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Zasięg maksymalny: 139 km
|