Data: 01.03.2011
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Genewski debiut rewolucyjnej Kia Rio
Debiutująca na tegorocznym 81 Salonie Samochodowym w Genewie
Kia Rio czwartej generacji emanuje niepokorną i jakże odmienną
niż dotąd osobowością, stając się kolejnym ogniwem
aktualnie promowanej linii modelowej tej marki.
Obarczona niełatwym zadaniem zdobycia jeszcze większego
uznania w skali międzynarodowej niż model poprzedni, nowa Kia
Rio dostępna będzie w trzech wersjach nadwozia (3-, 4- lub
5-drzwiowym, w zależności od rynku) − trafiając do
upodobań klientów na całym świecie. W Europie dostępna będzie
wersja 3 i 5 drzwiowa. Nie wiadomo jeszcze, czy nowa Kia Rio
dostępna będzie w sprzedaży na rynku polskim.
„Ten model to dla nas ważny krok naprzód. Kia Rio cieszyła
się zawsze dużym powodzeniem, a jej dzisiejsza reinkarnacja to
samochód szalenie atrakcyjny, który kupowany będzie także za
swą niezwykłą urodę.” − powiedział Benny Oeyen,
Vice President Marketing and Product Planning, Kia Motors Europe.
Oprócz niewątpliwych walorów estetycznych, uwagę
potencjalnych nabywców nowej Kii Rio przyciągać będą także
niskie koszty eksploatacyjne oraz wiodący w tej kasie pojazdów
− docelowy poziom emisji dwutlenku węgla już od 85 g/km.
Od daty premiery w roku 2005 sprzedaż Rio poprzedniej generacji
osiągnęła poziom przekraczający 860.000 sztuk, a dzięki
sprzedaży ponad 219.000 pojazdów na przestrzeni roku 2010
− był to trzeci pod względem popularności produkt Kia
Motors na rynkach światowych.
W porównaniu do swej ‘poprzedniczki’, nadwozie nowej Rio
jest dłuższe (+20 mm) i szersze (+25 mm) lecz niższe (-15 mm)
przy rozstawie osi wydłużonym o 70 mm (do 2570 mm), co w
praktyce oznacza większą przestrzeń kabiny pasażerskiej oraz
wzrost pojemności ładunkowej. Wysokość 1455 mm plasuje Rio wśród
najniższych pojazdów oferowanych przez Kia na rynkach
europejskich.
Kabina nowej Rio jest bardziej obszerna niż poprzednio, co daje
się bez trudu odczuć. Dolna krawędź szyby czołowej została
odsunięta do przodu o 156 mm i podniesiona o 18 mm, wzrosła
także o 20 mm długość nadwozia, o 25 mm wzrosła szerokość
oraz o 70 mm − rozstaw osi. Pozwoliło to zwiększyć o 45
mm przednią przestrzeń na nogi i o 8 mm przednią przestrzeń
na głowę. O 100 mm wzrosła także szerokość bagażnika, którego
pojemność wynosi obecnie 288 litry − a więc o 7 procent
więcej niż w Rio III generacji. Oparcie tylnych siedzeń jest
dzielone w proporcji 60/40 i można je składać, uzyskując
niemal płaską podłogę ładunkową. Kabinowy zestaw schowków
obejmuje powiększoną do 15 litrów skrytkę przed pasażerem
na desce rozdzielczej, konsolę centralną o dodatkowej pojemności
3 litrów oraz kieszenie drzwiowe z miejscami na butelki 1,5
litrowe z przodu oraz 0,5-litrowe z tyłu.
Występująca po raz pierwszy w wersji pięcio- i trzydrzwiowej
(na rynkach Europy) − nowa Rio zamierza awansować do
klubu najbardziej poszukiwanych pojazdów w niezmiernie
konkurencyjnym segmencie B.
Zgodnie z prowadzonymi przez firmę Kia badaniami rynkowymi,
należy liczyć się ze znacznym wzrostem popytu na samochody
segmentu B w ciągu najbliższych dwóch lat.
Mając do dyspozycji nową Rio w dwóch wersjach nadwoziowych
oraz modele Soul i Venga Kia ma wszelkie szanse zyskać jeszcze
większy udział w stale rosnącym segmencie B.
Aby obniżyć zużycie paliwa oraz emisję spalin do wartości
wiodących w tej klasie pojazdów − konstruktorzy Kia wdrożyli
intensywny program ‘zrzucania’ wagi szeregu stosowanych w
produkcji komponentów. Tak więc przyrost masy w przypadku większej
wymiarowo nowej Rio został w porównaniu z autem trzeciej
generacji (wraz z wyposażeniem dodatkowym) ograniczony do
minimum.
Na rynkach Europy wersja pięciodrzwiowa nowej Rio wejdzie do
sprzedaży w trzecim kwartale 2011, wersja trzydrzwiowa zaś
− w pierwszym kwartale 2012. Obie odmiany modelowe
produkowane będą jedynie w koreańskim zakładzie Kia Sohari.
Jakość materiałów i dokładność wykonania należały do
bezwzględnych priorytetów na etapie rozwojowym Kii Rio. Tak
jak w innych nowych modelach marki Kia, zachowano
charakterystyczny trój-tubusowy zestaw wskaźników o wyraźnej
i precyzyjnej grafice. Nowością w Rio są umieszczone
centralnie (panel HVAC) wyłączniki przechyłowe, sterujące
niektórymi funkcjami o drugorzędnej ważności.
Klienci będą mieli do wyboru trzy poziomy wyposażenia, 10
kolorów nadwozia oraz dwutonową kolorystykę wnętrza: Cognac
Brown i Desert Grey.
Dostępne na rynkach Europy wyposażenie opcjonalne obejmować będzie
bezkluczykowy system uruchamiania samochodu z przyciskiem
start/stop silnika, radioodtwarzacz RDS/CD/MP3 z gniazdami AUX,
IPoda i USB, głośnomówiący system komunikacji Bluetooth ze
sterowaniem głosowym (w ofercie od grudnia 2011), tempomat,
automatyczną klimatyzację oraz fotele i koło kierownicy z
podgrzewaniem elektrycznym. Na niektórych rynkach Rio posiadać
będzie także zestaw preinstalacyjny przenośnej nawigacji GPS.
Cztery ekonomiczne silniki o mocy 70-109 KM
Gama jednostek napędowych Kii Rio na rynkach Europy obejmować
będzie cztery ekonomiczne silniki trzy- i czterocylindrowe o
mocy 70-109 KM, o bazowej emisji dwutlenku węgla od 85 g/km i
zużyciu paliwa nawet 3,2 l/100 km.
W wielu krajach poszukiwaną opcją jest silnik wysokoprężny,
tak więc nowa Rio dostępna będzie do wyboru z dwoma
16-zaworowymi jednostkami serii ‘U2’ o zmiennej geometrii łopatek
(VGT): 1,4-litrową o mocy 90 KM i momencie obrotowym 216 Nm
oraz 70-konną 1,1-litrową o momencie 162 Nm. Oba te silniki
moment maksymalny rozwijają już od 1750 obr/min.
Dla nabywców preferujących jednostki benzynowe przeznaczony będzie
silnik serii Gamma o pojemności 1,4 litra lub 1,25-litrowy
serii Kappa. Doskonale sprawdzony w gamie modelowej Kia,
zmodernizowany silnik serii ‘Gamma’ posiada system zmiennych
faz rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej (dual CVVT) i
odznacza się rozwiązaniami zmniejszającymi tarcie wewnętrzne,
co zapewnia wysokie osiągi oraz
konkurencyjnie niskie zużycie paliwa. Jednostka ta rozwija moc
109 KM oraz moment obrotowy 136 Nm i napędza najszybszą wersję
Kii Rio, która przyspieszając do 100 km/h w czasie 11,5 sekund
− osiąga prędkość maksymalną 181 km/h.
Zaawansowane silniki serii ‘Kappa’ stosowane są także w
pokazywanym na salonie genewskim 2011 nowym Picanto, a ich
konstrukcja obejmuje system zmiennych faz rozrządu po stronie
dolotowej i wydechowej (dual CVVT), kadłub wykonany z odlewu
aluminiowego, przestawiony wał korbowy, bezobsługowy łańcuch
rozrządu o wydłużonej trwałości oraz sprężyny zaworowe o
niskim współczynniku tarcia. Tego rodzaju rozwiązania w sposób
istotny zmniejszają zużycie paliwa a także emisję spalin.
Napędzająca nową Rio jednostka o pojemności 1,25 litra
rozwija moc 85 KM i moment 117,8 Nm, a jej zużycie paliwa
wynosi tylko 4,8 l/100 km.
Poziom emisji CO2 dla seryjnych odmian modelowych Rio wynosi od
94 do 124 g/km. W wersjach europejskich wartości te mogą być
jeszcze niższe przy zastosowaniu opcjonalnego wyposażenia ISG
(automatyczny system stop-start, zaawansowany sterownik
alternatora, wysokowydajny rozrusznik oraz ogumienie o niskich
oporach toczenia), dostępnego dla wszystkich odmian modelowych.
Pakiet ISG powoduje dalszy spadek emisji CO2 − do 85-114
g/km, tak więc samochody napędzane silnikami Diesla (poniżej
100 g/km) kwalifikują się do uzyskania ulg podatkowych wszędzie
tam, gdzie jest to praktykowane. Zużycie paliwa tych wersji
modelowych wynosi 3,2 -4,8 l/100 km, umożliwiając ograniczenie
kosztów codziennej eksploatacji.
Oba silniki wysokoprężne ‘U2’ oraz benzynowy ‘Gamma’
współpracują seryjnie z sześciostopniową, manualną skrzynią
przekładniową; dla 85-konnego silnika ‘Kappa’ o pojemności
1,25 litra przewidziana jest skrzynia pięciostopniowa.
Czterostopniowa przekładnia automatyczna dostępna jest w opcji
wyposażenia dla 1,4-litrowej jednostki o mocy 109 KM.
Wyższa stabilność na drodze i lepsze własności jezdne
Wywodzący się z modelu poprzedniego system zawieszenia
(kolumny MacPherson z przodu i belka skrętna z tyłu) oraz
podzespoły podwozia nowej Rio zostały odpowiednio
zmodyfikowane w sposób pozwalający zachować dotychczasową
precyzję prowadzenia − przy jednoczesnym podwyższeniu
stabilności i komfortu jazdy, zgodnie z rosnącymi
oczekiwaniami współczesnych klientów.
Układ kierowniczy o wspomaganej elektrycznie przekładni zębatkowej
wyposażony został obecnie w czujniki wykrywające moment i kąt
skrętu, wspomagające kierowcę na wypadek porywów bocznego
wiatru podczas jazdy. Liczba obrotów kierownicy pomiędzy położeniami
skrajnymi wynosi 2,82, a jej kolumna regulowana jest zarówno w
pionie jak i w poziomie.
Mocowane do ramy pomocniczej w celu lepszej izolacji od wstrząsów
przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson jest w zasadzie
identyczne jak poprzednio − z niewielkimi tylko zmianami
narzuconymi przez zwiększony rozstaw osi i kół oraz odmienny
rozkład masy pojazdu.
Usztywnienie zespolonej belki skrętnej (CTBA) tylnego
zawieszenia pozwoliło zredukować tendencję do podsterowności,
a celem zwiększenia stabilności na drodze zwiększono
dwukrotnie twardość łączników wahaczy z piastami kół.
Skok zawieszenia wzrósł o 10 mm, co wraz z modyfikacją
geometrii skutkuje ograniczeniem skłonności do odchyleń toru
jazdy na wybojach oraz lepszą pracą całego układu.
Standardowym wyposażeniem Rio we wszystkich odmianach
modelowych z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC
są hamulce tarczowe o średnicy 256 mm z przodu i 262 mm z tyłu
na wszystkich kołach jezdnych. Odmiany modelowe bez systemu ESC
posiadają na kołach tylnych hamulce bębnowe o rozmiarze 203 x
10 mm. W skład układu hamulcowego nowej Rio wchodzą ponadto:
system przeciwblokujący ABS, elektroniczny rozdział siły
hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist.
Bezpieczeństwo aktywne i bierne
Nowa struktura nadwozia Rio zawiera wyższy niż w trzeciej
generacji udział elementów ze stali o dużej wytrzymałości,
podnoszących wytrzymałość i sztywność pojazdu. Wiele uwagi
poświęcono także wzmocnieniu podłużnic komory silnika oraz
progów karoserii, poprzecznic pomiędzy słupkami B i przegrody
czołowej. Konstruktorzy Kia są przekonani, że nowa Rio zdoła
uzyskać 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP −
podążając przykładem Kii cee’d, Vengi, Soula i Sorento.
Na rynkach Europy wyposażenie bezpieczeństwa obejmować będzie
nawet sześć poduszek powietrznych oraz aktywne zagłówki
foteli przednich, chroniące kręgi szyjne kierowcy i pasażera
(w razie uderzenia od tyłu).
W ramach opcjonalnego wyposażenia bezpieczeństwa oferowany będzie
system elektronicznej stabilizacji toru (standard na niektórych
rynkach), system zapobiegający staczaniu się przy ruszaniu pod
górę (Hill Start Assist), nowe lampy doświetlenia na zakrętach,
regulowany ogranicznik prędkości jazdy, czujniki parkowania tyłem
oraz monitor ciśnienia w ogumieniu.
Dostępny opcjonalnie będzie także nowy system ESS (Emergency
Stop Signal), który wykrywa sytuację gwałtownego hamowania i
ostrzega innych kierowców przez trzykrotne błyśnięcie świateł
STOP. Inne, opcjonalne rozwiązania „świetlne” −
m.in. projektorowe reflektory wyładowcze (ksenonowe), lampy doświetlenia
na zakrętach,
światła jazdy dziennej czy też światła tylne w technice LED
stanowią kolejny element zwiększonego bezpieczeństwa jazdy w
warunkach nocnych lub ograniczonej widoczności.
Zwiększona sztywność struktury karoserii, w tym także
wspornika kolumny kierownicy, elementów słupka C i tylnego
pasa oraz klapy tylnej w połączeniu z hydraulicznymi
poduszkami zawieszenia silnika i skrzyni przekładniowej o zwiększonej
grubości to rozwiązania służące redukcji NVH (czyli hałasów,
drgań i wibracji) w nowej Kii Rio.
Pełne dane techniczne nowego Rio znajdziecie Państwo w
plikach .doc i .txt (do pobrania po lewej stronie pod zdjęciami).
|