Data: 01.03.2011
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Nowa Optima Hybrid zwiastunem
‘Ekodynamicznej’ ery marki Kia
Już po kilku tygodniach od swej światowej premiery w
trakcie salonu samochodowego Los Angeles Auto Show, Kia Optima
Hybrid pojawia się przed europejską publicznością na salonie
samochodowym w Genewie jako swoisty symbol rosnącego zaangażowania
Kia Motors Corporation w sprawę ochrony środowiska naturalnego
człowieka.
W roli zwiastuna ‘Ekodynamicznej’ ery marki Kia, nowa Kia
Optima Hybrid stanowi kolejny i znaczący krok w kierunku
obranego przez firmę celu − produkcji i popularyzacji
przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu dla
przyszłych pokoleń.
Stworzona głównie z myślą o rynku USA, Kia Optima Hybrid
jest pionierem nowych technologii, których rozwój następować
będzie w światowych modelach produkcyjnych Kia na przestrzeni
najbliższej dekady.
Wchodząca do masowej produkcji w połowie roku 2011 Kia Optima
Hybrid posiada w pełni równoległy system napędu hybrydowego,
zapewniający iście znakomite osiągi: przyspieszenie 0-100
km/h w czasie 9,2 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h
− przy obniżonym o 40,7 % w stosunku do standardowej Kii
Optima (wersja amerykańska) zużyciu paliwa.
Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w genialny w swej
prostocie i optymalny pod względem kosztowym − równoległy
system hybrydowy, w skład którego wchodzi jednostka benzynowa
o pojemności 2,4 litra sprzężona z niewielkim silnikiem
elektrycznym. Napęd na koła przednie przenoszony jest poprzez
sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów − lecz
bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej.
Umieszczony pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym
specjalny zespół sprzęgający pozwala na odłączenie
jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę
w trybie pełnego napędu elektrycznego od chwili startu −
aż do momentu osiągnięcia prędkości 100 km/h. Konfiguracja
systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani
generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających
masę i koszt produkcji pojazdu.
Automatyka i przyjemność z jazdy na co dzień
Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu
elektrycznego (Electric Mode). Wraz ze wzrostem prędkości
jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) o mocy 8,5 kW
uruchamia jednostkę spalinową i powoduje przejęcie przezeń
napędu samochodu, zamykając zespół sprzęgłowy. W tym
momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i
pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego
przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy, ładujący
w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych. W
przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka
sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony
− z myślą o zmniejszeniu do minimum zużycia paliwa i
emisji szkodliwych spalin.
Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię
kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan
baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako
generator prądowy, doładowujący akumulatory na postoju. Bez
względu na sposób jazdy i warunki drogowe w trakcie codziennej
eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i
niezauważalnie dla użytkownika.
Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd elektryczny silnik
synchroniczny IPM 30 kW (tryb Electric Mode) ma moc 40,7 KM i
moment obrotowy 205 Nm od 0 do 1400 obr/min. System napędu
hybrydowego (silnik elektryczny i spalinowy) rozwija łącznie
209 KM przy momencie obrotowym 265 Nm, dostarczając wrażeń
niezwykle płynnej i satysfakcjonującej jazdy.
Nowoczesna bateria akumulatorów i optymalizacja silnika
spalinowego
Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w skonstruowaną
wspólnie z LG Chem baterię akumulatorów litowo-polimerowych,
które ze względu na optymalne proporcje pomiędzy oddawaną
mocą, gęstością energetyczną oraz stabilnością termiczną
nadają się doskonale do zastosowań w przemyśle
motoryzacyjnym. Dzięki wysokiej trwałości i niezawodności
działania, stosowana w Kii Optimie bateria akumulatorów nie
wymaga wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu − tj.
przez co najmniej 10 lat lub 240.000 km przebiegu.
Z uwagi na stałą dostępność uzupełniającego momentu
obrotowego wytwarzanego przez silnik elektryczny, seryjną,
czterocylindrową jednostkę spalinową Theta II o pojemności
2,4 litra poddano modyfikacjom, w wyniku których nastąpił
wzrost jej sprawności oraz spadek zużycia paliwa o 10 procent.
Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także
modyfikacji automatycznej, sześciostopniowej skrzyni biegów
stosowanej w konwencjonalnej Kii Optima − zastępując
tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną silnikiem
elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem tych
zmian jest możliwość działania w trybie napędu
elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii
kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja
pracy w porównaniu z systemami CVT (przekładni bezstopniowej)
oferowanymi przez konkurencję.
Równoległy system napędu hybrydowego dla samochodu Kia Optima
Hybrid jest dziełem podseulskiego Instytutu Badawczego
Eko-technologii (Eco-Technology Research Institute) Kia we współpracy
z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Namyang (Namyang Research and
Development Facility) oraz ośrodków technicznych Kia w innych
krajach świata. System ten będzie dalej ulepszany i
doskonalony pod kątem przemysłowego zastosowania w przyszłych
modelach Kia na przestrzeni najbliższych dziesięciu lat.
Pełne dane techniczne nowej Kia Optima Hybrid znajdziecie Państwo
w plikach .doc i .txt (do pobrania po lewej stronie pod zdjęciami).
|