Technologia „Idle Stop & Go” w samochodach Kia już w Polsce
dodano: 23.03.2009

Do salonów Kia w całej Polsce trafia właśnie do sprzedaży cee’d z systemem ISG (Idle Stop & Go). Auto otwiera linie samochodów Kia Eco Dynamics, które są jeszcze bardziej przyjazne środowisku i oczywiście zużywają mniej paliwa. Do cee’da ISG dołączą w przyszłości hybrydy i modele napędzane ogniwami paliwowymi.

KIA cee’d jest jednym z pierwszych modeli w Europie, w którym wprowadzono do seryjnej produkcji system automatycznego wyłączania i włączania silnika ISG. Głównym zadaniem systemu jest obniżenie kosztów eksploatacji samochodu i ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie zużycia paliwa, niepotrzebnie spalanego w trakcie postoju na biegu jałowym np. na czerwonym świetle lub w trakcie zatrzymywania pojazdu podczas jazdy w korkach. 

Samochody KIA cee’d ISG dostępne są z silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra w całej gamie nadwoziowej: pięciodrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy sporty wagon oraz trzydrzwiowy pro_ceed. System ISG dodany jest w polskich cennikach cee’da jako opcja i jego koszt wynosi 1300 zł. Wszystkie egzemplarze cee’da ISG wyróżniają się umieszczonym na klapie bagażnika logiem cee’d ISG. 

Oferowany przez Kia innowacyjny system ISG automatycznie wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu pojazdu lub jego prędkość nie przekracza 4 km/h, dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji „luz” a pedał sprzęgła jest wciśnięty. W typowych warunkach ruchu miejskiego – częstym ruszaniu i zatrzymywaniu – działanie ISG obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia nawet o 15 procent. 

Ważnym elementem systemu ISG w KIA cee’d jest „inteligentny” rozrusznik, sterowany przez unowocześniony moduł kontrolny (ECU), który w sposób ciągły monitoruje status zespołów samochodu. Po zatrzymaniu się pojazdu – na przykład pod światłami na skrzyżowaniu – to właśnie moduł ECU, w oparciu o zbierane informacje, decyduje o celowości wyłączenia silnika. Istotną funkcją nowej konstrukcji, wysokowydajnego i równie „sprytnego” alternatora jest ograniczenie zapotrzebowania na prąd podczas przyspieszania oraz doładowywanie akumulatora w trakcie hamowania. Przewidziany jest również odpowiedni margines bezpieczeństwa: jeżeli zapas pozostałej w akumulatorze energii spada poniżej 75% wartości maksymalnej albo ilość energii nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika – program Idle Stop & Go nie będzie kontynuowany. W samochodzie zatrzymanym, po wciśnięciu pedału sprzęgła rozruch silnika następuje automatycznie i bez żadnej zwłoki, ponieważ proces ten odbywa się w czasie załączania przez kierowcę pierwszego biegu w skrzyni przekładniowej. 

Samochody KIA cee’d z systemem ISG wyposażone są w nowej generacji pięciostopniową, manualną skrzynię biegów o zmniejszonej masie, która z nawiązką kompensuje ciężar dodatkowych komponentów układu ISG. Skrzynia ta jest produkowana w Europie i waży o 5 kilogramów mniej niż konstrukcja poprzednia, posiada też nowy mechanizm selekcji przełożeń. Siła potrzebna do ich zmiany została znacznie zredukowana, wybieranie biegu piątego i wstecznego jest wyraźnie ułatwione, można także odczuć poprawę ogólnej jakości pracy przekładni. 

Tabela porównawcza (dotyczy modeli cee’d hatchback z silnikiem benzynowym)
 

Silnik Zawartość
CO2 w g/km
Zużycie paliwa l/100 km Średnia oszczędność* Oszczędność
w cyklu miejskim**
1,4 ISG 137 5,7 6 % 15 %
1,4 standard 145 6,1 ------ -----
1,6 ISG 143 5,8 6 % 15%
1,6 standard 152 6,3 ------ -----

* oficjalny pomiar w cyklu mieszanym 
** dane testowe KIA Motors Corporation

Jeżeli warunki jazdy tego wymagają system można czasowo wyłączyć przyciskiem ISG OFF umieszczonym na desce rozdzielczej. Gdy system jest wyłączony kontrolka w przycisku ISG OFF zaświeci się a samochód będzie zachowywał się jak cee’d nie wyposażony w system ISG.

Dla samochodów KIA cee’d napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Diesla technologia ISG dostępna będzie w połowie roku 2009. W latach następnych systemy ISG stosowane będą także i w pozostałych modelach produkcji KIA.