Prestiżowa nagroda ‘red dot’ 2009 dla Kia Soul
dodano: 19.03.2009
  • Kia pierwszym laureatem nagrody ‘red dot’ w koreańskim przemyśle samochodowym.
  • „Honorowe wyróżnienie” dla Kia Soul pośród 3.230 zgłoszeń konkursowych.
Stylowy, miejski crossover Kia Soul jest pierwszym w historii samochodem koreańskim, który otrzymał prestiżową nagrodę ‘red dot’ Design Award w tegorocznym niemieckim konkursie wzornictwa przemysłowego.

Do udziału w 17 kategoriach konkursu zgłoszono ponad 3230 produktów z 49 krajów świata, a nominację do nagrody w sekcji ‘Automobile Transport and Caravan’ otrzymała wchodząca właśnie na rynek Kia Soul. 

Zadowolony oczywiście z przyznania Soulowi nagrody ‘red dot’ Naczelny Projektant-Stylista Kia Motors, Peter Schreyer powiedział: „Nasze zespoły projektowe w Korei, Kalifornii i Europie mogą być dumne z tak prestiżowego wyróżnienia. Strategia projektowa Kia koncentruje się na wyróżniających się rozwiązaniach produktowych i kreowaniu estetyki charakterystycznej dla marki Kia. Ta nagroda jest dowodem uznania dla determinacji Kia, aby włączyć design w poczet kluczowych elementów korporacyjnego DNA.” 

Międzynarodowe jury konkursu ‘red dot’ ocenia każde zgłoszenie pod dziewięcioma głównymi względami: innowacyjność, funkcjonalność, jakość formalna, ergonomia, trwałość, efekt emocjonalny, dostępne akcesoria produktowe, łatwość użytkowania oraz stopień oddziaływania na środowisko naturalne. 
Zespół sędziowski ‘red dot’ Design Award na rok 2009 składał się z 29 niezależnych designerów, projektantów i nauczycieli akademickich reprezentujących praktycznie wszystkie dziedziny kreatywności. Pod względem narodowościowym skład jury nawiązywał do różnorodności rozpatrywanych zgłoszeń i obejmował profesjonalistów przybyłych m.in. z Meksyku i Szwecji, Chile i Izraela czy też z Finlandii i Korei Południowej. 
‘red dot’ Design Award jest główną nagrodą w największym światowym konkursie wzornictwa przemysłowego. Jego początki sięgają roku 1955, a w skali międzynarodowej – roku 1991. Wielkim promotorem konkursu jest prof. dr Peter Zec współpracujący z Design Zentrum Nordrhein Westfalen w Essen, zlokalizowanym w dawnej kopalni węgla Zeche Zollverein. Jej centralny budynek został pod koniec lat 1990 przebudowany przez słynnego brytyjskiego architekta Normana Fostera i znany jest obecnie jako ‘katedra kultury przemysłowej’ – przyciągając corocznie ponad 140.000 zwiedzających. 

„Kia Soul daje odpór konwencjom, dając nabywcy swobodę stylu, sposobu i siły ekspresji” – mówi Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający Kia Motors Polska – „Jest to całkowicie nowy pojazd miejski, który wprost prowokuje by przemyśleć to wszystko, co utkwiło do tej pory w świadomości na temat marki Kia.”

Nagroda ‘red dot’ niewątpliwie zwiększy rozpoznawalność marki Kia, jeszcze bardziej wzmacniając jej pozycję na rynku. Soul natomiast ilustruje zmianę image Kia w kierunku firmy zorientowanej na design i oferującej produkty stanowiące przedmiot aspiracji potencjalnego nabywcy. Kia nie ukrywa przekonania, iż już po pierwszym kontakcie z Soulem klienci znajdą się pod wrażeniem stylu, kolorystyki i jakości wykonania. Kolejnym zaskoczeniem może być obszerność przestrzeni dla pasażerów w połączeniu z komfortem miejsca kierowcy i szczególna atmosfera niecodzienności. 

Ceremonia wręczenia tegorocznych nagród ‘red dot’ odbędzie się 29 czerwca w Aalto-Theater Essen. Nagrodzone produkty będą eksponowane przez okres jednego miesiąca w Design Zentrum Nordrhein Westfalen począwszy od 30 czerwca bieżącego roku. 

W roku 2009 nagroda ‘red dot’ przyznana została w 17 następujących kategoriach:
1) salon i sypialnia; 2) dom i kuchnia; 3) zastawa stołowa; 4) łazienki i urządzenia klimatyczne; 5) lampy i oświetlenie; 6) piękny ogród; 7) sport i gry zespołowe; 8) moda i pokrewne akcesoria; 9) zegarki i biżuteria; 10) architektura i wystrój wnętrz; 11) biuro i urządzenia biurowe; 12) przemysł i rękodzieło; 13) nauka i medycyna; 14) samochody, transport i mobilne mieszkania; 15) popularna elektronika i technika utrwalania zdjęć; 16) łączność i komunikacja; 17) świat komputerowy.